Tuesday, January 27, 2009

Sempadan Laut




Intan dan Ahmad Syahir kecewa sangat kerana abah tak dapat tunai janji. Hasrat nak bermalam di Mes Graysand PD bersama Pak Su, Pak Teh dan Mak Andak sempena hujung minggu dan cuti perayaan Tahun Baru Cina tak terlaksana. Semua unit Mes telah disewa kata SI Kamaruddin. Apa boleh buat lain kali kita rancang dan booking awal-awal. Abah minta maaf banyak-banyak kepada Intan dan Syahir.

Hari Ahad 25 Jan 09 pukul 8.00 pagi bersama Umi Yati ikut rombongan pergi jemputan kenduri kahwin di Kg Parit Sempadan Laut (Dinding), Batu Pahat. Ikut serta dalam rombongan ialah Tuan Ali bersama isteri dan dua anaknya. Haji Tahir juga membawa isteri dan anaknya Hidayah. Kami menaiki Van KIA Fergio yang dipandu oleh Arif. Sepanjang perjalanan saya asyik menerima dan menjawab panggilan talipon dari Ahmad Syahir yang kesepian dirumah.

Kami sampai dirumah pengantin Nor Hasmah bt Mohd Yatim lebih kurang pukul 12.30 t/hari. Nak sahkan betul rumah yang dituju Hj Tahir sebaik melihat tuan rumah terus tanya "Ini rumah Haji Yatim ka?" Tuan rumah hanya mengangguk tanda mengiyakan. Kebetulan masa tu kami ternampak Nor Hasmah yang belum pun lagi bersiap berdiri depan pintu sambil memandang kearah kami. Melihatkankan jamuan telah bermula dan kami yang tengah lapar pula dijemput untuk makan ,terus ajalah menjamu selera.

Masa makan Tuan Ali tiba-tiba tanya " Bapa Nor Hasmah ni dah pergi Haji ka? " Entah la saya pun tak tau, kenapa?" sepontan jawapan dan soalan saya. Kata Tuan Ali " Tadi masa mula-mula sampai saya dengar Hj Tahir masa bertanya kat tuan rumah tu ada sebut nama Haji Mohd Yatim, Betui ka dia dah haji?" Bila soalan ni diajukan kepada Hj Tahir dia sendiri pula bertanya " Kenapa belum haji ka? Saya sebut haji ka tadi? tak apa la" . Kelucuan ni membuat kami ketawa berderai. Nasi dan lauk yang disajikan memang sedap dan menyelerakan. Rasa nak tambah lagi kerana tukang senduk tadi bubuh nasi sikit sangat, tetapi kerana ada rasa sedikit malu bila pinggan dah kosong , saya bangun terus pergi basuh tangan.

Saya teringatkan Nizam yang beriya-iya janji nak datang , nak tau juga kat mana dia. Masa jawab panggilan talipon saya Nizam kata dia on the way nak balik Kota Tinggi. Nak juga dia datang kerumah Nor Hasmah katanya ,tapi saya kata kami dah nak balik. Tak tau pulak dia pergi ke tidak lepas tu. Yang saya pasti ada dirumah kenduri hari tu ialah Sarjan Ehsan dan Sarjan Wahab bersama-sama keluarga masing-masing.

Sebelum berlepas balik kami ke Masjid Jamek Kg Parit Raja untuk solat jamak zuhur dan asar . Semasa dalam perjalanan atas permintaan kaum ibu , kami singgah sebentar di Pekan Air Hitam beli aneka keropok untuk dijadikan buah tangan. Intan awal-awal lagi pesan supaya bawa balik kueh bahulu .Saya juga beli sekilo ubi kemili harganya rm 5 saja. Hj Tahir yang memang pemurah belikan kami air mineral dan kueh karipap untuk dimakan masa dalam perjalanan.

Kekenyangan dan keletihan membuat saya dan mungkin yang lain tertidor masa dalam perjalanan. Saya tiba-tiba nampak kereta yang dipandu oleh Arif seakan-akan hendak melanggar kereta yang berada dihadapan. Saya benar-benar takut dan hilang arah. Semua orang terkejut termasuk Arif yang sedang memandu, apabila saya tiba-tiba bersuara cemas dalam keadaan panik cepat-cepat menyuruh Arif perlahankan kereta . Mengigau rupanya saya . Lepas itu semua orang ketawa dan tak ada lagi yang tidur.

Saya dan Umi Yati sampai dirumah hampir jam 7.00 malam.

2 comments: