Wednesday, January 27, 2010

5 S PDRM





27 Jan 2010 Amalan 5S dengan rasminya dilancarkan oleh YDH Tan Sri Musa Hj Hassan Ketua Polis Negara. Majlis pelancaran dibuat secara ringkas saja tetapi sungguh bermakna buat kami Warga Kem Komandan. Maklumlah kalau selama ini selain bertanggung jawab terhadap kawalan keselamatan komplek Bukit Aman, hal-hal kebersihan dan keceriaan ni amat sinonim dah macam berkongsi nama dengan Kem Komandan. Asalkan tak cantik , tak lawa , tak kemas dan tak tersusun , jari telunjuk yang menegur tu akan diarah kearah Kem Komandan.
Tuan Ali faham, saya pun faham . Agak saya la , orang yang menegur tu tak tak perasan kut lagi empat jari yang menghala kearahnya sendiri. Harap-Harap bila dah amal 5S nanti semua kena faham sendiri la , jari telunjuk tu kena control sikit . Bukannya apa takut nanti baru nak berpaling , orang dah meludah kat belakang .



Saya cuma nak kata ' Meniru amalan baik yang menjadi budaya orang , lebih baik daripada mengamalkan budaya sendiri yang membawa kehancuran'.

2 comments:

  1. Masaalahnya Mie, kita lihat dan rasa semua budaya orang tak elok.Sebaliknya kita rasa hanya budaya kita saja yang come lote. Macam jari telunjuk tu la. Satu pi kat orang 4 balik kat kita.

    ReplyDelete
  2. suruh org had tegor tunjuk 5 jarinya kedepan.baru tekejut besaq hah,hah,ha

    ReplyDelete