Saturday, August 21, 2010

Emas N Perak

21 Ogos 2010 Saya begitu tertarik dengan sambutan hangat warga Kelantan terhadap jualan dinar emas dan dirham perak sebagai mata wang yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri.

Yang menarik minat saya ialah kebanyakkan pembeli menganggap pengeluaran dinar dan dirham adalah sebagai trend terbaru emas dan perak. Membeli bukan bertujuan untuk penggunaan harian sebagai matawang tetapi untuk diubah suai menjadi barangan kemas hiasan diri dan koleksi peribadi.

Terdapat lima saiz dinar emas yang dibuat menggunakan emas 916 yang dijual dengan harga berbeza setiap hari mengikut nilai emas semasa. Khabarnya harga hari pertama jualannya bagi setengah dinar ialah RM296, satu dinar (RM592), dua dinar (RM1,184), lima dinar (RM2,960) dan lapan dinar (RM4,736). Bagi dirham pula ialah satu dirham bernilai RM13, dua dirham (RM26), lima dirham (RM65), 10 dirham (RM130) dan 20 dirham (RM260).

Saya pun berminat untuk dapatkan dinar emas untuk bahan koleksi. Bila kak Ros kepejabat saya sambil mengusung fail untuk dilambakan atas meja , saya bersuara " Kak Ros ni Kelantan dah guna dinar emas , macam mana?" . Kak Ros dengan senyum meleret berkata " Biasa la Kelate , negeri serambi Mekah kan". Hebat nih saya terus menyambung bicara" Kak Ros raya nanti balik Kelantan jangan lupa beli Dinar emas , saya pun nak jugak ". Macam biasa la Kak Ros dengan suara lembut merdunya " Ros tak beli la" .

Bila dah masuk topik emas perak ni saya sedih, bila terbayang gelagat manusia-manusia yang berilmu dan di muliakan melayan manusia lain dengan nilai emas dan perak. Yang dinilai emas diagung-agung dan dibelai , yang dinilai perak pula sebelah mata pun tak nak dipandang. Kalau dipandang pun yang perak tu cuma dianggap sebagai melukut ditepi gantang. Tak sangka ya rupanya masih ada kelas dan kasta dalam kehidupan manusia ni.

Bertambah la sedihnya saya bila ke Masjid untuk majlis berbuka puasa, tak sangka pulak di rumah Allah tempat beribadat pun makmumnya dinilai dengan nilai emas dan perak juga. Apa ketidaknya , jenis dan hidangan makanan dibuat ikut status , hatta sampai nak beri buah tangan pun diikut pangkat dan darjat jugak macam jemputan kenduri kahwin. Alahai .. sunnah mana la pulak yang dijadikan panduan oleh ahli-ahli ugama nih.

Yang diberi buah tangan berseri2 muka , yang tak diberi sayu dihati . Yang tak dapat pulak kerana nak juga buah tangan tu , ada yang sanggup menebal muka mencari-cari baki yang ada. Alahai orang-orang yang beriman , kalau lah nak bagi buah tangan biar la semua merasa supaya tak ada yang terasa hati dan kecewa. Jangan la kita kelas-kelaskan manusia yang datang dirumah Allah ni mengikut nilai emas dan perak. Ketahuilah bahawasanya nilai manusia disisi Allah swt bukan terletak kepada pangkat dan darjatnya.

Bapa saya pernah berpesan " Jangan kau ingat diri engkau lebih mulia dari orang lain semata-mata kerana engkau berpangkat dan berdarjat. Disisi Allah swt iman dan taqwa sesorang itu yang menentukan kemuliaannya. Jesteru itu anggaplah manusia lain itu lebih tinggi kedudukannya disisi Allah swt supaya engkau tidak menjadi riak dan bongkak"

Saya hanya nak kata " Manusia sama saja , dijadikan Allah asal usulnya dari tanah. Dihari akhirnya hayat , jasad itu akan dikembalikan ketanah menjadi makanan ulat dan cacing. Percaya dan yakinlah bahawasanya manusia akan dibangkitkan semula oleh Allah swt dihari kiamat nanti dan dikumpulkan di Padang Mahsyar untuk mengadap Allah swt bagi dihitung amalannya ketika hidup didunia ini " . Wallah hu aqlam.

No comments:

Post a Comment