Saturday, August 28, 2010

Mencari Keredhaan

28 Ogos 2010 Hari ni ramadhan dah melangkah kehari yang ke18 selepas kita menyambut Nuzul quran semalam. Terasa begitu pantas hari-hari istemewa ramadhan berlalu meninggalkan kita. Saudara saya Mat Saman melahirkan keluhannya mengenai jemaah yang semakin berkurangan bertarawih diMasjid dan surau .

Dibangkitkan juga perkara-perkara yang tidak sewajarnya berlaku dibulan ramadhan yang mulia ini . Saya petik kata-kata Mat Saman " Di sebalik sana pintu pula, ramai yang kena tangkap sebab tidak berpuasa. Tetapi lebih dasyat dari itu, ditangkap berzina dan berkhalwat di siang hari atau pun menyembelih isteri, anak sendiri dan melempar bayi sendiri dalam tong sampah. Kita tidak usah heran dengan kes ringan di bazar bazar Ramadhan dan hotel hotel dimana agenda agenda berbelanja dan majlis meraikan sempena berbagai acara untuk berbuka tanpa mengambil kira sumber dan status makanan yang hendak di makan."

Kata Mat Saman lagi " Fenomena ini dah jadi lumrah dalam masyarakat moden yang kita dakwa bertamaddun dan berilmu" .

Seperti yang dinyatakan oleh saudara Mat Saman "Awal Ramadhan rahmat. Pertengahan keampunan. Penghujungnya perlepasan". Agak saya la umat Islam dizaman moden ni hanya berkejaran untuk mendapat rahmat saja. Lupa pula mereka kepada dua perkara paling istemewa yang hanya ada dalam bulan ramadhan makanya, mereka tak kisah untuk bermunajat serta berdoa bagi mendapat keampunan daripada Allah swt .

Sementara ramadhan masih dipertengahan , peringatan saudara Mat Saman menyemarakkan semangat saya untuk berusaha mencari keampunan dan keredhaan Allah walau pun sekadar bersaorangan ditengah malam.

Bapa saya pernah berpesan " Dalam mengerjakan amal ibadat , buatlah amal ibadat tu semata-mata kerana Allah Taala".

Saya hanya nak kata " Amal ibadat kita bukan untuk dipamirkan kerana hanya Allah swt saja yang akan menilainya". Wallah hu Aklam.

No comments:

Post a Comment