Wednesday, October 20, 2010

BANK IDEA


20 Okt 2010 Tugas sebagai pegawai penyiasat memerlukan tumpuan dan komitmen yang tinggi terhadap tugas yang dilaksanakan . Ketelitian , kesabaran dan kebolehan membuat keputusan yang pantas dan tepat adalah sifat-sifat yang perlu di miliki oleh setiap pegawai penyiasat.

Saya tertarik dengan kenyataan IGP yang berbunyi "Index keseluruhan kadar jenayah menurun sebanyak 16 peratus dan kadar jenayah jalanan mencatatkan penurunan sebanyak 38 peratus untuk tempoh 9 bulan pertama tahun ini."

Kejayaan ini tentunya membanggakan PDRM yang telah memberikan komitmen yang tinggi kepada perlaksanaan NSES/NKRA .

Walaupun begitu IGP masih mengharapkan sesuatu yang lebih baik dihasilkan oleh PDRM khasnya peningkatan mutu siasatan. Sama-sama lah kita berkongsi teguran dan harapan IGP dalam mempertingkatkan kecemerlangan perkhidmatan PDRM ,,,,,

1) Mutu siasatan oleh pegawai dan anggota polis perlu dipertingkatkan walaupun bilangan kes jenayah telah berkurangan.

2)Pegawai dan anggota PDRM perlu mengubah budaya kerja dan terus bekerja keras untuk memastikan rakyat boleh hidup dengan aman dan selamat.

3)Pegawai penyiasat perlu lebih proaktif dan sepatutnya sentiasa menghubungi pelapor untuk memaklumkan status siasatan.

4)Bagi menambah baik mutu perkhidmatan PDRM, satu "bank idea" akan diwujudkan bagi membolehkan seluruh anggota dan pegawai PDRM dari semua peringkat menyalurkan idea dan cadangan . Idea yang bernas dan boleh diguna pakai akan diberi penghargaan.

5) Pegawai dan anggota polis yang terlibat dalam melakukan kesalahan tidak akan dilindungi dan akan diheret ke Mahkamah jika terbukti melakukan kesalahan.

Realitinya kata IGP "Yang salah tetap salah, mereka boleh dituduh di mahkamah kerana undang-undang tidak kenal siapa sama ada polis atau orang awam, tidak kira tua, muda, lelaki, wanita. Malah, ada anggota dan pegawai polis yang telah dibawa ke mahkamah dan dijatuhi hukuman".

Bapa saya pernah berkata " Susu sebelanga boleh rosak dek kerana setitik nila".

Saya hanya nak kata " Kalau nak menilai yang buruk, jangan pula dilupa kebaikan dan jasa yang pernah ditinggalkan"

No comments:

Post a Comment