Friday, October 22, 2010

Ibadah


22 Okt 2010 Jumaat : Saya mulakan dengan menyebut Firman Allah yang bermaksud "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." (Surah Adz-Dzariyaat : Ayat 56)

Mengerjakan Amal Ibadah dalam Islam tidak terbatas kepada tempat-tempat tertentu atau hanya dilakukan melalui perantaraan orang-orang tertentu sahaja. Dalam melaksanakan ibadah ini penting juga untuk kita mengambil kira elemen-elemen yang ada kaitan dengan urusan-urusan masyarakat terutamanya dalam bidang politik dan pemerintahan.
Saya berpendapat pujian dan sokongan perlu diberikan kepada langkah parti politik yang berusaha menyediakan kemudahan terbaik untuk ahli-ahli mengerjakan solat Jumaat ditempat persidangan.
Disamping itu langkah yang diambil oleh IGP Tan Sri Hj Ismail bin Hj Omar membina jambatan hubungan antara polis dan masyarakat melalui ibadah solat jumaat perlu dicontohi dan dikembangkan secara berterusan.
Insyaallah amalan yang telah dibuat akan diterima sebagai ibadah, sebagai amal bakti dan sebagai satu pengabdian diri kita kepada Allah S.W.T. jika perlaksanaanya memenuhi lima syarat berikut:

1. Amalan yang dilakukan hendaklah diakui Islam dan bersesuaian dengan hukum syara'.
2. Amalan hendaklah dikerjakan dengan niat yang baik (kerana Allah S.W.T).
3. Amalan hendaklah dibuat dengan seelok-eloknya.
4. Ketika melakukan kerja hendaklah sentiasa mengikut hukum-hukum syariat dan batas- batasnya.
5.Dalam mengerjakan sesuatu ibadah, tidak lalai dari ibadah yang wajib (ibadah khusus).
Saya hanya nak kata " Kalau kita tak mampu nak buat perkara yang baik , jangan kita caci dan keji perbuatan baik dan mulia yang dilakukan oleh orang lain".

No comments:

Post a Comment