Saturday, October 2, 2010

Y 58 ?

2 Okt 2010 Rasanya macam baru sangat kita menyambut tahun baru 2010 tetapi realitinya kita dah berada di suku terakhir tahun 2010. Kata Kak Ros " Cepat nya ya tuan , sekarang ni dah bulan sepuloh". Saya hanya menyambung " Ye la lepas ni bertambah la lagi setahun umor kita".

Bagi Pegawai kerajaan yang perkhidmatannya sudah tidak diperlukan lagi ,apabila umor dah menjangkau 58 tahun , sama ada suka atau tidak terpaksa lah mengundurkan diri dari jawatan yang disandang.


Semalam 1 Okt 2010 di Mes Pegawai Kanan Bukit Aman berlangsung Majlis Serah Terima Tugas Jawatan Pengarah Pengurusan PDRM serta Jawatan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial. Kedua-dua Pengarah yang menyandang jawatan tersebut telah mencapai umor persaraan 58 tahun.

YDH Dato' Hj. Abdul Razak bin Hj. Bokhari Pengarah Pengurusan menyerahkan tugasnya kepada YDH Dato' Mortadza bin Nazarene, Timb. Pengarah Pengurusan (Latihan).

Manakala bagi Jawatan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil pula YDH Dato' Koh Hong Sun , menyerahkan tugasnya kepada YDH Dato' Nooryah binti Anvar, Timb. Pengarah I, Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.

Kedua-dua acara ini disaksikan oleh YDH Datuk Hussin bin Haji Ismail, Timbalan Ketua Polis Negara.

Kepada yang bersara diucapkan selamat bersara dan beristirehat . Tinggalkan kenangan pahit dan menyedihkan untuk dijadikan teladan oleh warga yang masih berkhidmat . Pergilah beristirehat dengan membawa hanya kenangan manis sepanjang tempoh berkhidmat dalam PDRM untuk menjadi modal cerita dan gurau senda dengan cucu dan cicit.

Kepada Warga PDRM yang masih diperlukan untuk meneruskan kesinambungan dalam perkhidmatan , PDRM perlu diperkasakan. YDH Ketua Polis Negara Tan Sri Hj Ismail bin Hj Omar telah menggariskan hala tuju PDRM melalui pendekatan 4 P bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.

Secara terperinci konsep tersebut telah dijelaskan oleh YDH Tan Sri Ketua Polis Negara semasa majlis pelancarannya pada 30 Sept 2010 .

Protective
Pihak polis akan menjana kepakaran dan kemahiran sebagai pelindung kepada masyarakat dalam memelihara undang-undang. Elemen pelindung ini tersirat di dalam Akta Polis yang merangkumi dari sudut penguatkuasaan dan pemeliharaan undang-undang, memelihara undang-undang dan ketenteraman, mengekalkan keamanan dan keselamatan negara, mencegah dan mengesan penjenayah, menangkap dan mendakwa pesalah serta mengumpul risikan keselamatan. Pihak polis merupakan pelindung masyarakat dan ianya perlu disemai bagi meningkatkan keyakinan masyarakat terhadap PDRM.

Performance & Outcome Oriented
Pencapaian yang diperoleh menjana prestasi tinggi dan menentukan PDRM melepasi tahap atau sasaran yang diperlukan. Pencapaian dapat diukur melalui Key Performance Index (KPI) dan kualiti yang diterjemahkan oleh PDRM melalui penurunan kadar jenayah dan kes-kes yang dapat diselesaikan oleh PDRM.

Proactive
PDRM perlu selangkah ke hadapan di dalam berbagai aspek supaya perkhidmatan yang diberikan kepada rakyat adalah terbaik dan melebihi ekspektasi. Ianya dapat dilaksanakan dengan menjana pemikiran yang kreatif, kritis dan inovatif di kalangan warga PDRM. Semua peringkat PDRM perlu memainkan peranan dalam menyumbangkan idea dan cadangan bagi meningkatkan keupayaan perkhidmatan PDRM.

People's Oriented
Segala perkhidmatan PDRM adalah untuk rakyat. PDRM mengutamakan rakyat dan memberikan perkhidmatan terbaik tanpa mengira pangkat, darjat, bangsa dan agama. Setiap pegawai dan anggota PDRM juga akan berubah dari aspek fizikal dan mental agar dapat menghadapi cabaran dan transformasi.



No comments:

Post a Comment