Thursday, September 30, 2010

Meniti Ke Puncak Menara Gading

30 Sept 2010 Dalam usia yang telah melangkaui setengah abad ini masih mengingati kata-kata yang terbit dari mulut bapa saya " Pak dan mak hampa ni tak berpelajaran, kena banting tulang empat kerat ni untuk mencari sesuap nasi nak hidup dan membesarkan hampa semua". Lepas tu bapa saya ada sambung lagi dengan katanya " Kerana Pak hampa ni tak tau membaca dan menulis , Pak nak hampa semua jadi orang yang boleh membaca dan menulis supaya hampa jadi orang berilmu dan hidup senang" .

Saya juga masih ingat kata-kata arwah nenek " Pak dan mak hang tu rela ikat perut dan hidup susah asalkan anak-anak dia dapat pi sekolah , hang kena la belajaq rajin-rajin jangan duk sia-sia pengorbanan depa tu". Lepas tu arwah nenek kata lagi " Bila dah belajaq tinggi-tinggi, dah pandai dan tau yang mana baik dan yang mana buruk terpulang la kat hang nak mencorak hidup masa depan hang" .

Tapi kata-kata arwah nenek yang ini sentiasa mengingatkan saya kepada asal usul saya " Dah hidup senang jangan sekali-kali hang jadi si Tanggang yang akhirnya di makan sumpah ibu sendiri"


Hari ini saya begitu terharu dengan kejayaan saudara Alwi Mustafa yang telah berjaya menggenggam segulung Ijazah berkat kesabaran , kegigihan dan disiplin diri. Ketekunannya telah membuahkan hasil apabila beliau berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda Pembangunan Sumber Manusia dari Universiti Teknologi Malaysia hari isnin lepas.


Saya kagum kerana saudara Alwi telah berjaya mengikut jejak Tuan Ali mengarap ilmu di Puncak Menara Gading selepas menyertai Pasukan Polis sebagai Konstabal. Lebih kagum lagi bila melihat Alwi berdiri disebelah isterinya Cik gu Suzy yang mendukung anak sulung ketika menerima ijazah.

Tahniah Alwi ! Saya doakan anda berjaya mencapai kegemilangan didalam Pasukan PDRM macam mana telah dicipta oleh Bos kita Tuan Ali.


Saya pernah menulis tentang Ilmu untuk anak saya satu ketika dulu ....

ILMU

Ilmu ! Ilmu!
kata ayah ku
nak lihat dunia
kau perlu tahu
nak tahu
kau perlu ilmu

Ilmu! Ilmu!
katanya lagi
ramainya guru
ilmu tak datang pada mu
nak tahu
kau perlu berguru

Ilmu! Ilmu!
serunya lagi
macam-macam ilmu
kau akan keliru
nak tahu
kau perlu istiqomah selalu

Ilmu! Ilmu!
suaranya padu
luasnya dunia ilmu
kau akan beristifar
nak tahu
kau dah dipimpin ilmu

cheazmibidin28/1/09 @0210 hrs

No comments:

Post a Comment