Sunday, March 20, 2011

Military Intervention @ Libya II


20 Mac 2011    Dalam bulan Mac 1986 Tentera Amerika melakukan provokasi terhadap Libya  di Zon Gulf of Sidra. Tindak balas Libya membuatkan President Ronald Reagan pada 14 April 1986 mengarahkan serangan terhadap Libya . Alasan yang digunakan ialah  Presiden Ghadaffi dikatakan terlibat dalam aktiviti pengganas.

Pada 15 April 1986 melalui ‘Operation El Dorado Canyon’  tentera Udara , laut dan Marin Amerika melancarkan serangan keatas Libya. Serangan yang dilancarkan gagal membunuh Ghadaffi seperti sasaran asal pihak Amerika.

Dalam penyelesaian tuntutan kerugian perang tersebut, pada Oktober 2008  President Bush bersetuju menanda tangani perjanjian memberi imuniti kepada kerajaan Libya dari tindakan undang-undang di AS dengan persetujuan Libya membayar AS 1.5 Billion.   

Menjelang sambutan 25 tahun “Operation El Dorado Canyon”, atas alasan menyelamatkan rakyat Libya yang ditindas Regim Ghadaffi , Presiden Peranchis Nicholas Sarkozy pada 19 Mac 2011 mengarahkan serangan udara terhadap Libya melalui ‘Operation Harmattan”. Serangan keatas Libya dibantu oleh tentera US dari belakang melalui ‘Operation Odyssey Dawn’ pada 20 Mac 2011.

Amerika sebenarnya tidak mempunyai sebarang alasan untuk menyerang Libya selain niat mereka untuk mendapatkan minyak “percuma” dari Libya. Amerika tidak mahu pengaruh dan gelarannya sebagai ketua polis dunia diambil alih oleh negara lain. Cukuplah kali ini bagi Presiden Obama bertindak sebagai pengarah dan penyokong kepada tindakan terhadap Libya .

Bagi President Nicholas Sarkozy tindakan rakannya Ghadaffi membatalkan kontrak perjanjian pembelian senjata dan reactor nuclear bernilai $14.7 billion amat menyakitkan hati. Ini lah alasan sebenar mengapa Sarkozy beriya-iya benar menghantar tentera ke Libya.

Tindakkan menghantar secara percuma senjata-senjata tersebut ke Libya mungkin dapat menghilangkan perasaan geram kepada sahabat karibnya Ghadaffi ….hehehe

Adakah Sarkozy menaruh harapan kepada pengganti Gadhaffi untuk membeli senjata dan reactor nuclear nya?

Saya hanya nak kata “  Kalau kawan-kawan rasa dah letih berfikir , marilah kita sama-sama pergi berperang kat Dataran Pahlawan  Melaka , kat sana ada gelanggang ‘ Paint Ball’ “.


No comments:

Post a Comment