Tuesday, March 10, 2009

Melayu yang layu

Kesihatan saya hari ini agak terganggu. Kepala berdenyut manakala tekak pula terasa begitu perit. Tuan Ali minta saya menjadi juruacara majlis perasmian seminar keselamatan kawasan dan bangunan siri 1/2009 . Seminar kali ini dirasmikan oleh ACP Mohd Anuar bin Othman Pen. Pengarah Pengurusan (Pentadbiran) Bukit Aman. Ketua Polis Daerah Port Dickson Supt Hj Mazlan bin Hj Othman turut hadir.

Saya tidak mempunyai sebarang panduan untuk aturcara majlis perasmian kerana pihak urusetia yang diketuai oleh Sjn Ehsan Khalidi bersama pembantunya Kpl Zulia, L/Kpl Salmee dan Konst/W Fitri hanya menyediakan backdrop tanpa susunan acara. Macam ni punya urusetia pun ada, susah sangat ka nak buat susun acara? Lu fikir la sendiri kata Nabil maka terpaksa la saya buat susun acara sendiri.

Bila kepala saya mula berfikir macam-macam yang terbayang dalam otak saya. Saya terbayang bagaimana persidangan DUN Perak dijalankan dibawah pokok. Saya teringat pernah disatu ketika bulan ramadhan semasa saya bertugas sebagai Inspektor Kawasan Gemas , saya bersama-sama sepasukan anggota polis telah membuat serbuan persidangan besar-besaran penoreh getah didalam ladang getah diFelda Jelai. Mereka juga bersidang dibawah pokok sambil memuja kad-kad yang beranika nomber termasuk yang ada gambar king dan queen. Semua berangan nak jadi kaya. Mungkin kedua-dua persidangan ini ada persamaan. Tabiat melayu yang lupa daratan dan asal usul mereka.

Kepada melayu yang begitu berbangga dengan kejayaan mengadakan sidang dibawah pokok sena dan melayu yang terjerit-jerit macam mawas gila disimbah hujan depan istana . Tak lupa juga kepada melayu yang kepalanya dibelit kain lap kaki yang berlendir dengan taik kucing dan taik ayam. Sajak ini sesuai untuk di baca dan dihayati.

Wahai melayu
satu ketika dulu
kau umpama penyapu
Pasir Salak memahat sejarah
demi maruah bangsa
darah musuh ditumpahkan
nyawa ditukar ganti

wahai melayu
kini
kau umpama seekor lembu
hidung dicucuk
diikat kemili dan tali
ditarik kesana kemari
dimana kau diikat
disitulah kau berdiri
makan kau tunggu diberi

wahai melayu
dimana semangat perwira
mat kilau, datuk bahaman, Tok Janggut dan datuk lela
yang menjadi keagungan mu
kau sanggup ketawa dan mengilai
bersama-sama penjarah
menghina raja
yang kau daulatkan
mencemarkan maruah melayu
ditanah air sendiri

Wahai melayu
sedar dan insaflah
sebelum tamaddun bangsa mu
menjadi sejarah
kerana kelemahan dan kebodohan mu
kerana rakus dan derhaka mu
kepada raja yang kau daulat

Wahai melayu
akhirnya pesan ku
jangan kau ikut nafsu
kerana ia akan membinasakan mu

cheazmibidin
7 Mac 2009

2 comments:

  1. aku nak ciplak ni boleh kerr? bukan ciplak sebenarnya nak tiru truih ,,, tapi bukan nak kata ciptaan aku,, ciptaan anggota tinggi polis la kot?

    ReplyDelete
  2. Saudara Madud,

    Sajak ni saya cipta ketika tengah pening kepala memikirkan nasib masa depan anak cucu.

    copy and paste tak jadi masaalah.

    Tq la kerana minat kat sajak saya ni.

    ReplyDelete