Monday, March 23, 2009

Naka

21 Mac 2009 saya , Umi Yati, Intan dan Syahir menyertai rombongan Perkep Kem Komandan berkunjung keNaka , Kedah. Kenapa pilih Naka pulak untuk lawatan, tak ada tempat lain ke yang menarik??? Oopss... sebenarnya kami nak ambil peluang bertandang kerumah Alwi yang mengadakan kenduri perkahwinannya dengan cik gu Suzy dari Kelantan.
Lepas makan kenduri kami akan melawat Komplek Pasukan Gerakan Merin di Batu Uban, Penang dan bermalam disana. SM Mail yang handal tu awal-awal dah tempah dua unit rumah transit dipengkalan Merin untuk penginapan kami. Saya awal-awal beritahu Sm Mail di Penang saya akan bermalam dirumah adik saya Man dan Mona di Perumahan Polis Ayer Itam. Anak saya Intan dan Syahir macam dah tak sabar nak jumpa sepupu mereka Fais , Fatini dan Amir. Seronoklah mereka nanti.

Kerana menunggu Salmi yang tersenyum-senyum kerana lambat datang, kami terlambat sedikit dari jadual berlepas asal yang ditetapkan jam 7.30 am kejam 8.30 am. Nasib baik pemandu bas PDRM abang Hanafi pagi itu moodnya baik. Yang sedihnya Salmi yang membuatkan kami tertunggu-tunggu tak pun naik bas, rupanya dia naik perdana bersama in-chagenya abang Zul Mamak. Perut saya yang sakit masa keluar rumah tadi bertambah la sakit. Sabar aja la.....Masa bas berhenti dihentian Rawang untuk beri peluang kami bersarapan, saya telah membeli dan mengunyah pil Actal untuk meredakan sakit perut

Setiap kali apabila bas hendak berlepas dari setiap perhentian dimana bas kami berhenti, SI hj Tahir akan membilang penumpang yang berada didalam bas.Semua dah cukup baru bas akan berjalan.Min yang bawa tiga anak comelnya terpaksa bekerja keras kerana Yunus tak dapat ikut serta ada tugas katanya ,tapi tahniah la tak ada anaknya yang tercicir. Anihnya semasa bas berlepas dari hentian diplaza tol Gurun tiba-tiba Hj Tahir menyuruh pemandu bas berhenti. Rupa-rupanya anaknya Izuddin yang turun kebilik air belum lagi naik bas. Tercicir rupanya dia.....

Rombongan kami sampai dirumah Alwi jam dah pukul 3.00 pm tetapi masa tu tetamu jemputan masih ramai lagi. Meriah betul.. kenduri Alwi, DJ nya bukan main lagi bila mengalu-alukan kehadiran kami, lepas tu menyanyi lagu hindustan pulak.Hebat la... Alwi nampak begitu kacak dan bergaya sekali memakai pakaian istiadat polis manakala isterinya memakai gaun labuh pengantin warna putih kelihatan ceria, ayu dan menawan. Mereka berdua keluar menyambut dan menjemput kami menikmati jamuan yang dihidangkan. Saya makan dengan berselera sekali kerana dah lama tak makan nasi dan gulai kawah yang enak tu. Saya yang lupa sebentar sakit perut juga menghabiskan sepiring rebung madu yang dicicah sambal belacan.

Sebelum berlepas balik rombongan kami telah berkesempatan bergambar dengan Alwi dan isterinya . Kami juga dapat berkenalan dengan ibu dan bapa Alwi .

Tahniah ! Tahniah! Tahniah! dan Selamat Pengantin Baru untuk Alwi dan Cik gu Suzy.

Pesan kami untuk Alwi yang disayangi


Kini kau dah beristeri
jangan nak gatal-gatal lagi
pandai-pandai jaga hati isteri
jangan sekali jadi pembuli
kalau isteri merajuk hati
susah kau nak pujuk nanti

isteri kau bukan duduk disini
tapi hati kau tetap disisi
makan minum kau tak peduli
cuma sms kau boleh beri
harap-harap dia balik sini
dapat la hang berada disisi

kami pun turut simpati
kami juga susah hati
fikir macam mana nasib Alwi
baru kahwin ditinggal isteri
maklum la isteri diover sea
kau sorang duduk disini

Sabar-sabar la wahai Alwi
itulah dunia suami isteri
kalau dah ketentuan illahi
gunung terpaksa didaki
lautan terpaksa direnangi
isteri wajib disayangi

Walau pun jauh dekat dihati
cinta tetap kekal abadi
sama-sama menjaga diri
tawakkal dan berdoalah setiap hari
kekal lah kau dan suzy
dari dunia hingga akhirat nanti

No comments:

Post a Comment