Saturday, September 25, 2010

Di Sebalik Pujian

25 Sept 2010 Saya sedih dan geram bila terbaca berita ini yang disiar oleh akhbar-akhbar ....

KUALA LUMPUR 23 SEPT: Suspek utama kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain, mendakwa polis menumbuk, menendang dan memaksa menandatangani dokumen tanpa kerelaan.

Tiga peguam yang mewakili suspek dan adiknya, kedua-duanya juga peguam berjaya menemui klien mereka untuk pertama kali di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur Khamis lalu.

Mereka sampai pada jam 3 petang ditemani isteri suspek yang mendapat kebenaran bertemu suami mereka.

Peguam DP Vijandran dan Ravi Nekoo memberitahu media, suspek berusia 41 tahun itu mendakwa dikasari polis selepas mereka bertemu selama 30 minit.

"Suspek mendakwa dipukul dengan getah paip, ditumbuk di muka dan ditendang sehingga memudaratkan tulang belakang," kata Vijandran, menambah suspek belum menerima bantuan perubatan berikutan kecederaannya.

Suspek utama itu juga mendakwa dipaksa menandatangani dokumen tanpa kerelaannya.

Vijandran berkata, mereka akan membuat laporan polis mengenai hal itu esok.

"Klien saya mendakwa mereka tidak terlibat langsung (dengan pembunuhan itu) mereka disiasat dan tidak bersalah.

"Bagaimanapun, mereka bersedia memberi sepenuh kerjasama kepada polis tetapi berharap dilayan dengan lebih adil pada masa yang sama," kata Vijandran.

Cerita saya "Pada tahun 1993 saya terlibat dalam membantu siasatan kes pembunuhan seorang perempuan melayu . Mayat perempuan Melayu yang dibunuh kejam itu ditinggalkan kawasan hentian sebelah lebuhraya Seremban-Air Keruh. Team serbuan yang diketuai oleh saya berjaya menangkap 3 Orang Saspek di sebuah hotel mewah di Kuala Lumpur. Ketiga-tiga saspek akhirnya mengaku terlibat dalam pembunuhan wanita tersebut. Apabila dituduh di Mahkamah dibawah Sek 302 KK dengan bantuan peguam saspek membuat lapuran Polis mengatakan mereka dipukul semasa ditangkap menyebabkan saya dan anggota pasukan saya disiasat dibawah Sek 323 KK . Siasatan terhadap saya mengambil masa selama dua setengah tahun sebelum kes di selesaikan dan di NFA oleh Timbalan Pendakwaraya pada 13 Sept . 1995. Kerana siasatan tersebut kemajuan pangkat saya ke Cif Inspektor yang sepatutnya berkuat kuasa pada 16 Nov 1993 hanya diluluskan selepas selesai siasatan . Saya hilang hak dan kekanan selama 2 1/2 tahun. Sedih kan, disebabkan tomahan yang dicadangkan oleh peguam untuk menyelamatkan anak guamnya telah menganiaya saya yang hanya melaksanakan tanggung jawab untuk menangkap penjenayah. Ketiga-tiga penjenayah dihukum , perancangnya dipenjara 10 tahun , yang dua lagi dipenjara 5 tahun setiap seorang selepas pendakwaraya bersetuju meminda tuduhan kepada Sek 304 KK".

Saya hanya nak kata " Saya jadikan iktibar ini untuk mempastikan bahawa saya tidak sekali ingin melihat anggota-anggota saya teraniaya sepertimana saya dianiaya. Kerana saya percaya dan yakin Allah mendengar dan melihat apa yang kita buat".

No comments:

Post a Comment