Tuesday, September 7, 2010

Frust N Hope


Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan yang akan menamatkan perkhidmatannya pada 12 Sept 2010 meluahkan rasa kecewaannya dengan tindakan sesetengah pihak yang mencampuri urusan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam melaksanakan tugas dan tanggung jawab mengawal ketenteraman awam dan menahan mereka yang menyalahi undang-undang.

Saya ingin berkongsi apa yang dirasai dan apa yang diperkatakan oleh YDH Tan Sri Musa.....

(1) Tidak perlu campur tangan orang lain. Kita ada 'command and control' dengan arahan bermula dari saya hingga ke pegawai bawahan.


(2) Tidak perlu ada pihak ketiga untuk bagi arahan. Jika berlaku (arahan tanpa pengetahuan kita), ini salah satu tindakan yang salah dan menyalahi undang-undang.

(3) Jika ada arahan dari pihak yang salah, masalah lapuk (campur tangan) ini akan terus menerus berlaku.

(4) Pihak ketiga itu yang dimaksudkan adalah orang dari kementerian, orang luar, orang yang ada kepentingan dan orang yang suka buat kacau.

(5) Bila saya cuba hendak tingkatkan integrasi, ada sebilangan yang cuba rosakkan seperti terlibat dengan rasuah dan salah guna kuasa serta merosakkan imej PDRM.

(6) Tiada orang bagi tahu saya mengenai perkara itu (kontrak perkhidmatan tidak dilanjutkan). Saya tahu sendiri apabila ia diumumkan.

(7) Masyarakat perlu mempunyai 'first class mentality' dengan tidak bertindak sendiri dalam menyelesaikan sesuatu masalah sehingga melanggar undang-undang.

(8) Masyarakat juga perlu menghormati anggota polis yang bertugas sehingga ada yang mengorbankan nyawa mereka dalam menjaga keselamatan negara.

(9)Bila kes kematian penjenayah akibat tindakan polis, sesetengah masyarakat pandang serong. "
(10) Jangan layan kami seperti penjenayah kerana kami juga sebahagian dari masyarakat dan kami menjaga keselamatan kamu.

(11) Pelan Strategi Lima Tahun PDRM tidak boleh dihentikan kerana ada pelan untuk penstrukturan semula polis untuk fokus pada tugas penting terutamanya membanteras jenayah.

(12) Kita wujudkan jabatan baru seperti 'terrorism and research'. Ini adalah penting supaya kita boleh bertindak dengan cepat dalam sesuatu kes.

(13) Kini adalah masa yang paling sesuai bagi saya untuk berehat panjang memandangkan jarang mengambil cuti selain ingin menjadi rakyat yang baik.

(14) Jika ada kesempatan saya ingin melawat rakan-rakan saya di mana-mana balai atau Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK).

No comments:

Post a Comment