Saturday, May 2, 2009

Tongkat Ali

Hari ini jumaat 1 Mei 2009 saya terpaksa datang kepejabat macam biasa kerana nak pastikan kerja-kerja ubahsuai ’change over contactor’ berjalan lancar. Nampaknya tak ada apa-apa masaalah generator sokongan beroperasi dengan baik. Semua orang happy. Saya yang tak happy minta abang Musa tolong supplykan saya satu connection plug untuk hidupkan computer dan sebiji lampu dipejabat saya. Duduk la saya dalam kepanasan.

Saya teringat kepada Abang Alwi yang tengah ambil periksa tahun akhirnya hari ini. Semuga dia berjaya lulus dan dapat ijazah tahun ni.

Kepada Abang Alwi yang juga akan mengambil cuti akhir bulan Mei 2009 sempena cuti sekolah, saya nak sampaikan satu rahsia.

Perbualan antara kedua-dua rakan kita ini saya rakam secara sulit di Taman Tasik Titi Wangsa semasa sambutan hari keluarga tahun 2006.

Masa tu Zairin baru saja melangsungkan perkahwinan dengan Hamidah. Dalam keadaan orang sibuk menunggu kehadiran Pak Lah untuk majlis perasmian, saya terdengar perbualan intim antara saudara Zairin dengan baluk. Saya sempat ambil gambar mereka tengah bercakap-cakap tu.

Zairin dengan nada serius bertanya ”Baluk ! masa mula-mula kau kahwin dulu,ada tak kau minum tongkat Ali ke atau minum kopi campur coca-cola. Kata Mahadir Nen minum kopi campur coca cola lagi power. Bawa kereta pergi balik Taiping -KL langsung tak letih, Betul ka ni?”
Baluk yang terkejut dengan soalan yang tidak diduga tu terus menjawab ”Aku tak minum tongkat, tapi aku ada simpan ekor tupai dengan misai harimau, aku dengan Syarif memang amalkan rendam misai harimau dengan ekor tupai dalam teh tarik. Ini lagi power, kalau setakat bawa bot dalam tasek Titiwangsa ni tiga hari tiga malam tak penat langsung”

Komen saya: Kali ni saya memang tak berani komen banyak-banyak, almaklumlah mereka-mereka tu semua dah buktikan . Apa pun rujuk la perbandingan dibawah . kalau tak puashati juga rujuk la kepada tuan punya tongkat bos kita tu.

Jika satu dikata sebatang
Kalau banyak disebut serumpun
Tiada isi dikata lompang
Banyak isi dikata tembun

Kalau putih dikata bersih
Kalau hitam dikata legam
Hitam manis cantik dimata
Putih kuning pujaan jiwa

Kurang cakap dilebel pendiam
Banyak cakap dikata temberang
Pandai bercakap dikata alim
Bercakap seorang dikata isim

Ekor tupai pajang sejengkal
Misai harimau keras sekali
Tongkat Ali kayu sejati
Kopi dan coca campuran asli
Teh tarik mamak punya resipi
Misai kucing galak minuman kami

1 comment:

  1. Tak sangka hang tera bersastera. Se ingat aku dulu hang pi belajar sains di Pulau Nyior dengan Ramlan Husin ( la ni cikgu besag di Sitiawan, Perak).

    ReplyDelete