Sunday, May 31, 2009

Mangsa


Hari isnin lalu sebaik nampak saya masuk pejabat Salmi berkata "Geram betul saya, Macam mana bowl tu boleh asyik kekiri kekanan pada hal lontaran saya selembut bayu. Saya siap dengan tunjuk jari lagi suruh dia pergi lurus ". Dalam hati saya berkata " Hang tunjuk satu jari saja kedepan , jari hang yang lain tu hang tunjuk dalam longkang , bowl tu jadi bengong la mana satu dia nak pilih".

Pendek kata semua peserta pertandingan bowling pada 22 Mei 2009 tak puas hati dan mahukan supaya pertandingan ulangan dijalankan semula dalam minggu ini juga. Bila saya bagi tau Tuan Ali perkara ni dia terus kata " Ya la , kita main lain la minggu ni, saya pun belum dapat feeling lagi bowl baru ni".

Bila saya terserempak dengan Min lain pula ceritanya " Saya dah kantoi la tuan , hari sabtu saya pergi main bowling dengan Yunus kat Selayang , rupanya Tuan Ali dengan Family dia juga main kat sana". Berdetik dalam hati saya "Wah apa cerita ni, senyap-senyap pergi training , lepas tu ajak kita lawan, tak adil la macam ni".

Nak puaskan hati semua terpaksa la pertandingan ulangan dianjurkan semula petang jumaat ni. Sambutan agak menggalakan, seramai 17 orang membayar yuran penyertaan RM15 seorang .

Abang Zul Mamak bagi tau saya "Alwi nak bawa bini pergi main sama boleh ka?" . Saya kata " Bini dia kat Sarawak , mana balik lagi sekolah belum cuti". Abang Zul Mamak cepat-cepat kata " Itu la tuan ketinggalan, bini dia dah balik nak pi konvo, sekarang dia sewa rumah penginapan Perkep". Patut la saya nampak Abang Alwi kita tu happy saja . 29 Mei 2009 Perfect Bowl Selayang Mall bergegar lagi. Dari 17 orang yang mendaftar untuk bermain hanya 14 orang yang dapat turun kegelanggang , yang lain tu termasuk Min dan Hanisah ada hal yang tak dapat dielakkan. Seperti yang disyaratkan yuran penyertaan kira burn la.. Masa saya mengagihkan kupon sewaan kasut Syarif Lobo jumpa saya . Katanya dengan separuh rayuan " Tuan tolong tanya taukeh tu , ada tak pagar yang letak tepi longkang tu, saya rasa ada la". Dalam hati saya berkata " Bayar Rm 15 mana cukup nak sewa pagar, lagi pun betul ka ada pagar".

Masa pertandingan tu Abang Alwi lantik Cik gu Suzy jadi juru kamera. Saya nampak banyak gambar aksi-aksi hebat yang dirakam oleh Cik gu Suzy. Abang Alwi apa lagi betul-betul tunjuk kehebatannya , saya macam tak percaya bila tengok hebatnya Abang Alwi melontar bowl. Kata Abang Zul Mamak " Habis la hari ni Alwi sapu , tu la sapa bawa bini memang hebat la, asyik menang saja".

Peserta yang paling mendapat perhatian dan pujian dari Tuan Ali ialah OCS kita Tuan Hj Tahir yang telah berjaya menempatkan dirinya dalam kumpulan sepuluh pemain terbaik. Abang Akob , Baluk , Salmi, Abang Nizam dan Syarif Lobo pula menjadi "mangsa" kepada Abang Zul Mamak yang asyik ketawa seorang diri sambil mengira habuan. Sm Mail macam biasa la, merungsingkan Tuan Ali , asyik nak hentak orang dengan bowl , tapi permainannya Ok , masih dalam kumpulan enam peserta terbaik.

Pukul 11.30 malam baru games kami tamat . Saya bagi pihak penganjur sediakan hadiah untuk enam pemain terbaik dan enam pemain harapan.

Sebelum balik , masa kat rest room Tuan Ali kata kat saya " Saya dah dapat feeling dah dengan bowl baru ni, harap-harap tak ada orang buat cabaran lagi dalam sebulan dua ni, jadi mangsa la depa ".

Masa dalam perjalanan balik Sm Mail bagi tau saya " Apa la Nizam tu, kalau dah tak pandai main buat apa dok ikut rentak orang, jadi "mangsa" jerung la". Bagi saya Abang Nizam merupakan pemain yang berpotensi tapi perlu banyak belajar la...

Komen saya : Sebenarnya goodies yang disumbangkan oleh Umi Yatie yang saya jadikan hadiah untuk pertandingan hari tu. Mana cukup duit nak beli hadiah, lain kali yuran pertandingan perlu di lebihkan sikit kalau nak hadiah. Jangan marah ya..

No comments:

Post a Comment