Wednesday, September 16, 2009

Salam Aidil Fitri

16 Sept 2009 Sedar tak sedar ramadan dah hampir kepenghujung. Kalau diizinkan Allah lepas berpuasa lagi empat hari , sambut aidil fitri pula lah kita. Sebenarnya saya dah ambil cuti sejak isnin 14 Sept 09 . Kalau tak ambil cuti tak tau bila pula saya dapat ambil cuti, mana tahan tiap-tiap tahun sebulan cuti luput begitu saja kerana tak sempat nak ambil ... err bukan tak sempat , bos kecik sokong tapi bos besak tak nak luluskan.

Biasa la bos besaq mana nak peduli masaalah orang kecik. Bila minta cuti bagi la apa alasan pun , bos besaq akan kata " cuti bukan hak, belas ehsan saja " . Tapi yang buat terguris hati tu bila dengak cerita bos besaq senang-senang pulak dapat cuti untuk berehat-rehat kat pantai tu atau pi melancung kat dalam dan luar negara. Bos besaq ni tau pulak rasa rugi tak ambil cuti yang diperuntukan setiap tahun tu. Biasa la orang besaq kan, mana ada hati perut selagi dia boleh buli orang kecik ni , dia akan buli habis-habisan.

Kenalah terima realiti sebab kita kerja makan gaji, bos kecik dan bos besaq tu pun makan gaji jugak. Bezanya tanggung jawab bos besaq tu berat, tanggung jawab orang kecik ringan sikit. Agaknya sebab tu la bos besaq tu gaji besar dan segala kemudahan diberi supaya boleh datang kerja awal dan balik lewat. Bos besaq agaknya kena ambil kira juga kut perkara macam ni bila menuturkan perkataan yang menusuk ketulang hitam orang kecik-kecik ni.

Saya ni sebenarnya bukan apa , cuma nak ceritakan perasangka saya terhadap bos kecik dan bos besaq selama ni. Dah hampir sebulan puasa ni bila duk muhasabah diri , saya rasa tak patut berperasangka begitu. Bos kecik dan bos besaq tu pun manusia macam saya jugak tak terlepas dari melakukan kesilapan dan kesalahan. Kadang-kadang mungkin tanpa disedari tutur kata kita , orang terguris hati, tapi dia telan saja tak luahkan kat kita. Kadang-kadang kita buat perkara yang kita ingat betul tapi orang dah sakit hati tapi kita tak tau. Macam-macam lah lagi kesilapan dan kesalahan yang kita sebagai manusia biasa tak dapat elak dari melakukannya samada sengaja atau pun tidak sengaja.

Sempena bulan berkat dan hari raya aidil fitri yang akan kita sambut empat hari lagi , saya menyusun jari sepuluh memohon ampun dan maaf kepada semua bos kecik , bos besaq , saudara-saudari kat pejabat , sahabat-sahabat handai dan semua yang saya kenal dan yang kenal saya. Ucapan saya " Selamat Hari Raya Aidul Fitri , Maaf Zahir Batin".

Kepada Kak Osma Harun yang hantar kad raya cantik untuk saya , terima kasih tak terhingga. Khas untuk Kak Osma ucapan saya " Selamat Hari Raya , Maaf Zahir Batin, Senyum jangan tak senyum".

No comments:

Post a Comment