Saturday, September 5, 2009

Sunat Tarawih

5 Sept 2009 Semalam masa berbual-bual kat pejabat tiba-tiba Kak Ros mengajukan soalan kepada saya " Tuan , kenapa kebanyakan orang yang solat tarawih lapan rakaat tidak tambah dengan solat witir sekali ". Kata saya "Mungkin mereka nak solat witir kat rumah selepas tengah malam nanti , nak solat tahajjud dulu". Mulanya Kak Ros kata jawapan saya tu macam main-main tetapi lepas tu dia kata balik " Ya la , solat witir tu kan solat penutup ".

Kak Normah kata " Dah separuh ramadhan ni tarawih kat surau saya hanya dikerjakan lapan rakaat , mula-mula ramadan hari tu dikerjakan 20 rakaat". Ditanya pasal apa pula begitu , kata Kak Normah " Ya la lepas lapan rakaat semua pakat balik tinggal tok imam dengan bilal saja, sebab tu la agaknya imam ambil keputusan solat lapan rakaat saja".

Fenomena seperti ni sudah biasa la saban tahun disemua surau dan masjid , masa mula sambut ramadan berduyun-duyun ahli kariah memenuhi surau dan masjid sampai melimpah-limpah kat luar. Belum pun sampai separuh ramadan jumlah jemaah semakin berkurangan , yang mana akhirnya hanya tinggal jemaah tetap surau dan masjid saja yang solat tarawih.

Apa nak kata itulah sikap kita yang melakukan sesuatu perkara sekadar hangat-hangat tahi ayam. Orang sibuk nak sambut puasa kita pun sibuk, orang sibuk nak bersunat tarawih kita ikut sibuk kesurau dan masjid. Lepas setengah jalan kita pun kembali seperti biasa, sibuk pasal lain pulak. Maaf cakap , akhirnya tak salah kata setengah orang ibadat kita tu hanya sekadar nak menunjuk-nunjuk saja.

Bagi saya tak kisah la nak sembahyang sunat tarawih kat surau atau kat rumah saja, yang pentingnya solat kita tu didirikan kerana Allah . Lagi satu saya rasa yang pentingnya disamping kita mengerjakan ibadat sunat jangan pula kita abaikan ibadat-ibadat dan solat-solat yang di wajibkan. Sama-sama la kita berdoa memohon petunjuk dan keredaan Allah agar ibadat kita itu diterima olehnya.

No comments:

Post a Comment