Thursday, September 3, 2009

Jujur

3 Sept 2009 Hari ni saya tiba-tiba tidak sihat , seluruh tubuh saya merasa sangat sejuk dan tangan saya menggigil diikuti dengan rasa lemah seluruh anggota. Selepas beritahu Kak Normah saya tutup pintu pejabat nak rehat , bila tiba-tiba Tuan Ali menjenguk dipejabat, saya cepat-cepat beritahu saya rasa sejuk dan tak sihat. Kata Tuan Ali "Kalau sejuk pi jalan-jalan kat luar bagi panas badan". Saya kata " Saya nak rehat dalam pejabat saja la tuan".

Selepas melelapkan mata sekejap menjelang tengahari saya rasa kembali pulih , cuma tekak saya rasa perit dan batuk-batuk. Walau pun pada mulanya saya nak keklinik ambil ubat tetapi kerana keadaan semakin baik saya tak jadi keklinik. Masa berbual-bual dengan Tuan Ali katanya "Saya tadi pun letih juga tapi bila pi jalan-jalan kat luar, rasa segar balik. Agaknya kita ni pasai tak cukup tidur kut" . Secara jujurnya saya pun akui jugalah apa yang Tuan Ali kata tu.

Nasib baik la bulan ramadan ni orang kanan Tuan Ali Sm Mail tu dikurnia Allah kesihatan yang amat baik. Nampaknya dialah yang kehulu kehilir mengibarkan bendera Kem Komandan supaya tak terkulai kat tiang yang dah hampir condong ni. Ada orang lebelkan sebagai pengampu, betul ka ni? Tapi saya rasa tak la kerana kalau Sm Mail tu tak buat macam tu , sapa yang nak buat kerja-kerja yang tempias akhirnya kena kepada Kem Komandan. Fikir-Fikirkan lah...

Hari ni saya rasa lega kerana dengar pengumuman , kontrak Tan Sri Musa Hassan sebagai Ketua Polis Negara dilanjutkan setahun lagi sehingga 12 Sept tahun depan. Pengumuman itu dibuat dalam satu kenyataan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam hari ini. Lanjutan kontrak itu telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin atas nasihat Perdana Menteri dengan perakuan Suruhanjaya Pasukan Polis yang dipengerusikan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Sebagai seorang Pegawai Polis saya begitu geram dengan cakap-cakap politik yang cuba memburuk-buruk kepimpinan Tan Sri Musa Hj Hassan dengan fitnah dan tuduhan yang sengaja diadakan. Kepada orang-orang yang angkuh mengaku diri mereka Islam sejati , dibulan ramadan yang mulia ni cuba-cuba muhasabah diri , jadilah orang yang jujur dan berkata benar tanpa menggunakan ugama sebagai topeng, disebalik mempromosikan penipuan yang sungguh menjijikan.

Kita manusia ni bukan semua perfact , masing-masing ada kelemahan disebalik kebaikan yang ditonjolkan . Mungkin itulah sebabnya apabila orang-orang ugama ni bercakap akan diakhiri dengan kata-kata " Apa yang baik itu dari Allah, yang buruk itu adalah kelemahan diri saya sendiri". Kalau inilah yang kita pegang , mengapakah kita tidak dapat menerima orang lain sebagaimana kita nak orang lain fahami realiti kita sebagai seorang hamba Allah.

Kesimpulan saya jujurlah kepada diri sendiri, usahlah menghina orang lain kerana gagal melakukan sesuatu , yang mana kita sendiri mungkin tak berkemampuan melakukannya lebih baik dari orang yang kita hina. Janganlah kita terlalu ego dan menganggap diri kita yang paling hebat sehingga kita lupa kehidupan kita didunia ini hanya sementara saja, akhirnya kita akan dipanggil mengadap yang maha kuasa. Allah Hu Akbar! Allah Hu Akbar! Allah Hu Akbar!

No comments:

Post a Comment