Wednesday, September 23, 2009

Syawal 1430



18 Sept 2009 bersamaan 28 Syawal 1430 Hijrah (Jumaat)- Selepas solat jumaat saya bergegas kepejabat untuk bertemu Tuan Ali dan staf pejabat yang tengah bersiap-siap untuk mengosongkan pejabat. Masing-masing dah teruja sangat program setiap kali ketibaan 1 syawal , nak "balik kampung" sambut raya dengan ayah bonda serta sanak saudara . Tak ada yang tak happy, tak puas-puas nak bersalam minta maaf , kalau boleh nak peluk cium sekali....yang ni khas untuk yang muhrim saja la kut nu...

Untungnya saya datang kepejabat , dapat duit raya daripada OCS Tuan Hj Tahir . Tuan Hj Tahir juga bagi duit raya merah-merah kepada semua staf pejabat termasuk bos sekali. Bos dengan Sm Mail pun bagi duit raya kepada staf pejabat tapi saya tak dapat kerana katanya saya tak layak. Kepada Tuan Hj Tahir terima kasih banyak-banyak la , kepada Tuan Ali pun terima kasih jugak kerana sokong untuk saya cuti balik raya , tak ternilai dengan wang ringgit tu..

Selepas pukul 12 tengah malam , saya bersama isteri dan anak-anak serta cucu berlepas dari Kl menuju ke A/Star. Selepas memasuki lebuhraya di tol Sg Buloh perjalanan kami perlahan saja kerana banyak sangat kenderaan yang menghala keutara. Kami hanya singgah di R&R Tapah untuk sahur dan singgah di R&R Sg Perak untuk mengisi minyak dan solat subuh. Akhirnya kami selamat sampai di Kampong Tanah Merah, Jitra pukul 8.30 pagi 19 sept 2009.


Malam raya kat kampung macam raya-raya tahun lalu jugak la , susah nak cerita kerana benda yang seronok sangat kami berpesta tu adalah benda larangan. Saya sendiri tak tau dari mana benda tu datang , cuma saya tau dengar meletup Dum! Dam! dan cahaya warna warni berpercikan saja. Alhamdullillah tak ada perkara yang tak elok berlaku sepanjang pesta raya pertama dan kedua tu berlangsung..

Banyak benda yang berlaku masa sambutan hari raya tapi yang terpahat dalam ingatan saya ialah kunjungan Kak Ros bersama suami kerumah saya . Rupanya Kak Ros datang dua kali kerumah saya , waktu siang sekali nak "buat kejutan" tapi tak bertemu saya. Tanpa putus asa Kak Ros datang lagi malamnya . Terima kasih Kak Ros kerana sudi berkunjung kerumah saya.


Hari raya ketiga sebelum berlepas balik ke Kuala Lumpur saya sempat menunaikan jemputan kenduri doa selamat Abang Syarif Dol dirumah bapanya di Sg Korok, Jitra. Abang Syarif sembelih dua ekor kambing dan 18 ekor itik nila. Saya makan hingga bermandi peluh . Dengar khabar Abang Syarif raya sakan, raya pertama dan kedua dirumah bapa mertua di Pahang , lepas tu balik Kedah buat kenduri pada hari raya ketiga. Mudah2an bertambah-tambah la rezki abang Syarif tu ....

Hari raya keempat saya dah mula bekerja. Kat pejabat cuma ada Sm Mail , Min, Mary, Dewi , Salmee dan Gobi . ASP Saw yang masih sakit kaki dan tangan akibat kemalangan 3 bulan lalu pun dah lapur bekerja hari ni . Selamat kembali bertugas Tuan Saw.

No comments:

Post a Comment