Tuesday, December 22, 2009

Hijrah Awal Masehi Akhir

17 Disember 2009 sahabat saya Ahmad Md Saman awal-awal dah call saya nak confirm booking chalet Persatuan Nelayan Bagan Lalang. Saya bagi tau Mat " Insyaallah saya akan datang tapi lewat sikit , hari ini dah mula kerja, lepas pejabat baru saya dapat bertolak" . Mat kata " Tak pa la, Mak Lang pun lambat jugak".


Pukul 6.30 pm baru saya dan keluarga keluar dari rumah menuju ke Bagan Lalang. Sebelum tu saya singgah di Bukit Aman ambil pancing yang ditinggalkan Syarif Lobo kat Gate A, cadangannya kalau ada masa nak cuba-cuba huloq pancing kat Kuala di Bagan Lalang tu. Tak tau pulak rupanya Syarif Lobo dah beli pancing baru pinjamkan khas untuk saya pi pancing kat sana.


Bila sampai di Chalet tempat kami nak menginap , saya tengok keluarga Mak Lang, Mat dan Kak Ja tengah hebat duk bakaq ayam, ikan , sotong dan udang . Saya kata kat Mat " Aku mai tadi kelam kabut sikit , tak bawak makan apa pun". Lega saya bila Mat kata " Makan banyak Mak Lang dengan Kak Ja dah siap , nasi ada , pulut ada , buah cempedak dan rambutan pun ada, kita pakat makan saja la". Sebab Mak Lang dan Kak Ja dah pelawa makan, saya anak beranak termasuk cucu pun balun saja la. Terima kasih la Mak Lang , Kak Ja dan Mat makanan tu semua sedap-sedap belaka.....

Malam tu kami borak-borak la sampai tengah malam. Tiba-tiba dengak orang duk countdown dan lepas tu meletup bunga api kat tepi pantai Bagan Lalang tu. Kali pertama saya tengok orang sambut "Maal Hijrah" dengan tembakan bunga api. Dalam hati saya berdetik juga la " Ingatkan sambut Tahun Baru Cina saja bunga api meletup sebab depa nak halau hantu, kat Bagan Lalang ni banyak hantu kut pasai tu depa tembak bunga api , agaknya saja la..."

Hasrat nak memancing tak terlaksana walau pun umpan "Perumpun" dah siap beli. Kata Mat " Kita buat program lain la kalau nak pancing , boleh pasang pukat sekali". Lepas tu saya dengan Mat dan Cik gu Ramli pi kedai kopi duk sembang sampai waktu nak check Out baru kami balik ke Chalet.


Sebelum berlepas balik kami sempat bergambar beramai untuk album kenangan.





Masa dalam perjalanan balik saya ikut jalan menuju kerumah Mat di bandar Baru Salak Tinggi, tapi tak singgah pun kerana kami terus ke Nilai 3. Jualan lelong dan tawaran harga hebat menarik kami kesana. Isteri dan anak-anak saya yang dah tergoda siap beli 1/2 dozen bantal dan kain langsir.


Malamnya pulak saya bersama-sama Umi Yati menghadiri majlis perkahwinan anak perempuan mantan bos saya Ahmad Noordin. Majlis persandingan dibuat di Dewan Centrum Setiawangsa. Saya dan isteri duduk semeja dengan SI Hj Tahir dan SI Ismail Ghani bekas staf Kem Komandan yang dah bersara.









19 Disember 2009 Pagi-pagi lagi Tuan Ali dah call saya tanya program nak ke Rembau menghadiri majlis perkahwinan Konst Bakar dan Konst/W Latifah. Kedua-dua mereka ni anggota Cawangan Kem Komandan. Latifah ni orang kampong Tuan Ali , manis orangnya macam Tuan Ali jugak la.


Program nak konvoi tapi Tuan Ali bersama isteri dan anak nak gerak terus dari rumah di Kelang ke Rembau. Saya bersama Pak Kordi dan Eliza akan bertolak dari Kl . Tempat pertemuan yang dicadangkan di R&R Seremban, siapa sampai dulu kena tunggu kat sana.


Kesesakan jalan menuju ke Seremban melewatkan perjalanan kami. hampir pukul 2 baru sampai di rumah pengantin kat Taman Sri Rembau. Sebaik sampai terus dipelawa makan oleh bapa pengantin " Saya buat buffet saja tuan, sila la makan". Tengok gulai daging yang disediakan amat menyelerakan, Pak Kordi jadi mangsa untuk mengambil sepinggan daging untuk buat tambah. Oleh kerana cekapnya Tuan Ali bertindak meja kami tiba-tiba jadi meja makan berhidang pulak. Dahsat betul la depa ni...







Masa perjalanan balik rancangan nak singgah di Nilai 3 dibatalkan kerana cuaca tak mengizinkan.

20 Disember 2009 Jam 10.30 pagi saya bersama-sama Hj Tahir , Umi Yatie dan Pak Kordi berlepas ke Kuala Selangor untuk mengikuti perkembangan pasukan Petanque PDRM yang menyertai Kejohanan Petanque Double Terbuka Selangor.

Pasukan PDRM mendapat Naib Johan untuk kategori Double Lelaki yang diwakili oleh Kpl Md Zain dan Kpl Hamzah dan Double Wanita yang diwakili oleh Sjn Norina dan Sjn Rodziah juga mendapat Naib Johan. Tahniah kepada mereka berempat.



1 comment:

  1. Sorry lah che azmi, saya terpenaik pangkat. penaik tak pa kan , jangan peturun...

    kalau che azmi nak tahu dewan centrum tu betul2 depan dengan sekolah saya. 20 nov hari tu kami buat majlis anugerah cemerlang sekolah kat situlah....

    maklang

    ReplyDelete