Wednesday, December 2, 2009

Raya Korban 1430

27 Nov 2009 @ 10 Dzulhijjah 1430 Mandi sunat aidil adha dengan semangat sekali siap dengan setimba air dicampur 3 biji limau nipis, bukannya apa cuma seronok bau limau nipis tu. Lepas tu bergegas ke Masjid Bukit Aman dengan anak yang bungsu Ahmad Syahir untuk sama-sama solat jamaah aidil adha . Mulanya ingat nak bersama sahabat melapah lembu korban kat Masjid tu , tapi kerana majlis korban bermula jam 10.00 pagi dan saya pulak rancang nak balik beraya kat rumah Mak di Kedah, lepas jamu selera nasi himpit dan lemang terus balik rumah.

Dua anak lelaki saya yang dah merancang nak beraya dengan rakan-rakan menolak pelawaan saya untuk balik keKedah. Anak saya yang sulung bersama suami dan anak2 dah berlepas ke Utara semalam. Lebih kurang pukul 11.45 pagi 27 Nov 2009 saya, Umi Yati bersama tiga anak Jaja , Intan dan Syahir berlepas dari K.L ke Kedah. Masa dalam perjalanan sampai kat Kuala Kangsar atas permintaan anak2 saya belikan durian , murah pulak harga durian kat perak ni. Lepas tu Umi Yati ajak makan Mee Udang kat Kuala Sepetang , malangnya sepanjang jalan ke Kuala Sepetang tak ada sebuah pun kedai mee udang yang dibuka… hampa sungguh.

Masa saya sampai kat Butterworth adik saya Syadah call suruh saya singgah kat rumahnya di Bedung. Masa singgah Kat rumah Syadah , dapat pulak saya jumpa abang saya Mokhtar bersama keluarganya yang dalam perjalanan balik ke Kulim selepas beraya di rumah Mak di Jitra. Sedap makan nasi beriani kat rumah adik saya tu, ramai juga sanak saudara adik ipar yang beraya kat situ.

Pukul 11.00 malam baru sampai kat rumah mak di Jitra. Adik-Adik saya Mahadir , Man dan Yat dengan keluarga mereka dah sampai dulu. Malam tu tidur bersilang kepala la saya dengan adik beradik kerana rumah mak saya dalam proses ubah suai.

Ingat balik nak beraya tapi esok paginya Mahadir dah ajak saya dengan Man pi bersih kebun kat Pokok Sena. Lepas tu kami pergi rumah Syarif Lobo , Mahadir nak sembelih kambing untuk makan malam ahli-ahli keluarga yang balik beraya kat rumah mak. Akhirnya malam tu dapat la kami makan sekenyang-kenyangnya seekor kambing biri-biri, itu pun dah tengah malam baru siap masak. Terima kasih kepada ayah Syarif Lobo yang tolong uruskan pembelian kambing tu.. murah sangat la.

Sebelum tu saya dengan sahabat saya Mat Tamin dan Ibnu Saman makan char kuey teow sambil bual-bual kosong kat depan Yawata Bandar Darulaman. Yang saya perasan malam tu mulanya, agak saya la ... Mat Tamin dan Mat Saman tu masing2 tak cam satu sama lain.

Planning seterusnya esok 29 November 09 kami bertiga nak pi menunaikan jemputan Mak Ngah Satirah kemajlis perkahwinan anaknya di Taman Sawa, Alor Star. Semua kawan-kawan SMJ akan berkumpul disana jam 4.00 pm … jumpa kawan lama lagi la..

No comments:

Post a Comment