Friday, December 4, 2009

Mak Ngah DJ


29 November 2009 Dengan izin Allah rancangan untuk menunaikan jemputan Mak Ngah Satirah kemajlis perkahwinan anaknya terlaksana. Seperti dijanji saudara Ahmad Md Saman , tepat waktunya menjemput saya dan Mohd Tamin. Lebih kurang pukul 3.50 petang kami berlepas kerumah Mak Ngah Satirah menaiki kereta pacuan empat roda saudara Ahmad.

Dengan sedikit panduan kami dengan mudah mencari rumah Mak Ngah Satirah di Taman Sawa, Alor Star. Tak sangka pulak saya yang saudara Mazlee , Kamal dan Mazlan yang bertolak dari Butterworth dah sampai dulu rupanya. Hebat betul la mereka ni..

Sesuatu yang istimewa pertemuan sahabat-sahabat SMJ kali ini yang dapat saya rasakan ialah keramahan dan kemesraan dikalangan mereka-mereka yang hadir. Dah boleh berbual dan bergurau tanpa rasa kekok lagi. Istimewanya perjumpaan kali ini juga, saya berpeluang berjumpa dengan beberapa orang sahabat karib yang dah lebih 30 tahun tak jumpa seperti saudara Rashidi, Fadhil, Rosdi dan Che Man serta beberapa orang sahabat lagi .

Seronok berbual tak sedar rupanya waktu asar dah dipenghujung , akhirnya kami saling bersalam salaman sambil mengatur langkah ke kenderaan masing-masing, mengakhiri pertemuan istimewa ini . Harapan dan doa kami mudah-mudahan dengan izin Allah kami akan dipertemukan lagi diperjumpaan seterusnya.

Sambil melangkah kekereta Saudara Mohd Tamin berkata pada Ahmad Md Saman “kenapa duk panggil Mak Ngah kat Satirah tu, dia tu sebaya dengan kita. Macam dia tua dari kita pulak”. Kata saudara Ahmad Md Saman “ Ta pa la tu nama glamour dia dari sekolah dulu”.

Kat rumah pula bila saya bagi tau mak Usu dan Mak saya yang saya pergi makan kenduri dirumah Mak Ngah Satirah DJ Radio , mereka terus kata “ Satirah anak Latif tu ka , Mak dia dulu tu sama-sama duk “menanam” padi dengan kami” . Rupanya mereka bukan setakat tau siapa Satirah tu , mak bapak dia pun mereka kenai la.

3 comments:

  1. Salam Mie,

    Tengoklah persahabatan dari mak mak hingga ke anak anak masih berkekalan..harap silatulrahim ini tidak akan putus..

    kamal

    ReplyDelete
  2. Itu la antara hikmah nya kenduri kendara termasuklah juga agenda reunion ini.

    ReplyDelete
  3. Mak Ngah tu Dj Kat mana..aku selalu jadi DJ kat stadium untuk acara olahraga...tahniah kat u all.

    ReplyDelete