Wednesday, May 12, 2010

Takdirnya....

12 Mei 2010 Saya kembali bertugas selepas mengambil sehari cuti semalam. Tuan Ali dan Sm Mail pagi-pagi lagi dah ke Istana Negara kerana menghadiri raptai upacara penganugerahan Pingat. Nampaknya tahun ini Tuan Ali dan Sm Mail telah diberi penganugerahan pingat oleh pasukan kerana jasa-jasa mereka . Tahniah kepada Tuan Ali kerana di Anugerah Pingat Pahlawan Polis (PPP) dan Sm Mail yang dianugerah Pingat Bentara Polis oleh SPB Yang diPertuan Agong.

Bagi diri saya sendiri yang telah berkhidmat selama 34 tahun rasanya tak terkilan langsong dan akan terus memberikan perkhidmatan yang terbaik walau pun tidak dianugerah dengan sebarang pingat. Bukannya apa, hanya sekadar saya menilai diri saya sendiri, memang saya tak layak untuk dianugerah pingat. Takut nanti bila orang tanya saya " Apa jasa hang sampai dianugerah pingat ni?" . Tak kan pula saya nak jawab macam ni kut " Oooo Pasai pingat ni ka? Saya dapat pingat ni pun sebab saya minta , isi borang angkat bakul tinggi-tinggi , bodek bos sikit depa bagi la..". Nanti dimana saya nak letak muka saya yang memang tak cantik nih.

Walau pun saya tak suka dikenang tetapi didalam hati saya tetap tertanam sifat mengenang budi orang yang pernah saya dampingi. Kesempatan bercuti sehari ke Gemas, Negeri Sembilan semalam saya bersama isteri , anak dan cucu tak lupa menziarahi sahabat-sahabat lama yang dah 13 tahun berpisah.

Saya berpeluang menziarah sahabat saya pesara polis Sjn Mohd Ariffin b. Abdul Rahman yang saya kenali sejak tahun 1981. Walau pun kesihatan agak uzur beliau dan isteri melayan saya dan keluarga dengan mesra sekali.

Sebelum berlepas balik saya ke Pasir Besar dengan harapan bertemu sahabat saya Abang Atan. Mula-mula saya kecewa juga kerana gagal mencari kedai makan Abang Atan. Ditakdirkan Allah saya berhenti makan disebuah kedai makan disitu. Saya bertanya kepada wanita yang mengambil order " Dik , Abang Atan yang berniaga kat gerai dihujung sana tu dulu kat mana berniaga sekarang?" Saya macam tak percaya bila wanita tu kata " Ni kedai Abang Atan la , tu isteri dia ?" sambil memanggil isteri Abang Atan.

Bila isteri saya kata " Dari Kl ni , dulu duduk Balai Polis Gemas". Isteri Abang Atan terus menyebut nama saya " Che Azmi ka?" dan saya terus jawab " Yo la ka Oii, Abang Atan mana?" . Bila diberitahu Abang Atan keluar saya minta no hp dan terus call berbual dengan Abang Atan yang ketika itu berada diPalong. Lepas makan nak bayar tapi tuan kedai tak nak ambil duit pulak. Segan jugak nih kerana banyak sangat saya anak cucu makan.

Masa kat Tampin makan juga lagi di kedai Mak Wan yang saya dan isteri anggap sebagai mak angkat. Masa mula-mula kawin bila saya tugas malam , isteri saya ditinggalkan dirumah Mak Wan ni la. Umor Makwan dah 80 tahun tapi alhamdulillah badan masih sihat dan nampak masih kuat lagi.

Takdir Allah jugak masa nak berlepas balik terserempak pulak dengan Puan Norah Abu Bakar dan dua anaknya yang sama-sama makan kat kedai Mak Wan. Suami Norah ASP Ismail meninggal dunia tahun lepas. Dia ni kerani pejabat saya masa bertugas di Cawangan Narkotik IPD Tampin. Masa tu kami semua masih bujang , sorang lagi kerani sama-sama dengan Norah nama Zairi bt Abu Bakar kini dengar khabarnya bertugas di Kuantan tapi tak pernah jumpa.

Saya seronak nak publishkan gambar-gambar kunjungan saya ke Gemas dan Tampin....



Isteri saya bergambar di pintu masuk sekolah rendah dimana anak-anak saya mendapat pendidikan awal mereka. Saya pula bergambar didepan sekolah Menengah Gemas.




Kami sekeluarga makan dengan hebatnya dikedai Abang Atan. Nampak dari jauh berbaju hitam tu lah isteri Abang Atan.




Bergambar kenangan dengan Mak Wan yang dikasihi...


No comments:

Post a Comment