Sunday, December 19, 2010

Lubuk Kawah

18 Disember 2010 Pukul 10.00 pagi rombongan kami yang diketuai oleh Tuan Ali mula bergerak dari Kuala Lumpur. Destinasi kami adalah Kg Lubuk Kawah, Kuala Kangsar. Kami nak bersama-sama Staf pejabat kami Hidayah dimajlis perkahwinannya.


Kesian kat kawan2 seperti Abang Alwi yang dah planning nak pergi tapi terhalang kerana kesihatan anak tak mengizinkan untuk ditinggal . Tak apa Abang Alwi yang penting niat kita , kalau Allah dah tak izinkan nak buat macam mana.

Macam Syarif Lobo tu memang dia tak nak pergi , itu pun bersebab 'isteri tunggu masa lagi sebulan nak bersalin'. Ada jugak yang berniat nak pergi tapi terpaksa ambil cuti balik kampong kat Sabah sebab dah janji dengan famili, macam Kak Harida kita tu.

Apa-apa pun janganlah diambil hati sangat , kita hanya merancang tapi yang menentukan Allah swt .



Pergerakan dari Kuala Lumpur hingga ke R & R Tapah agak membosankan kerana kenderaan yang kami naiki dipaksa mengekori konvoi "Festival Proton'.

Saya juga amat bersimpati dengan abang-abang Mat Motor berkuasa tinggi yang begitu tertekan kerana dipaksa memperlahankan pergerakan dan dipaksa macam kami untuk mengekori dibelakang konvoi tersebut.

Dalam hati saya berkata-kata juga " Nak berkonvoi siapa pun tak kisah , tapi jangan la paksa orang lain ikut berkonvoi, bukan ke laluan kat highway tu luas? , bagi la peluang orang yang nak cepat jalan dulu".



Pukul 1.30 tengahari kami sampai di Kg Lubuk Kawah , lepas berjalan kaki sejauh lebih kurang 1 km kami sampai dirumah Hidayah disambut dengan begitu mesra. Tuan Ali bersama keluarga dan SM Ismail yang dah pun sampai dulu, sedang sibuk menjamu selera.


Bagi kaum wanita yang bersama-sama saya, macam tak nak lepas peluang terus naik keatas rumah, nak tengok persiapan pengantin. Kata Tuan Ali " Orang perempuan memang macam tu , depa nak kena tengok dulu persiapan tu, nanti balik nak buat bahan cerita kat kawan-kawan. Tak sah kalau pi makan kenduri tak melawat bilik pengantin".



Malas nak menunggu , saya join Tuan Ali makan dengan berselera.



Lepas makan sahabat kami SM Mail yang hanya menunggu untuk dijemput, telah memilih lagu yang dipopularkan oleh Ahmad Jais 'Di Ambang Sore' untuk menghiburkan para jemputan. Kata saya kepada Tuan Ali "Sedap pulak suara Sm Mail hari nih. Patut la dia hari ni duk cakap perak
je".






Dah puas tengok pengantin yang kelihatan berseri-seri sambil makan disuap , kami minta izin dari tuan rumah untuk mengundurkan diri meninggal majlis. Banyak jugak kenangan yang semuanya manis untuk dibawa balik jadi bahan cerita .

Bagi saya berjumpa dengan sahabat lama mantan SI Salim yang dah lama tak jumpa sukar untuk dilupakan.

Sebelum balik ke Kuala Lumpur kami sempat bersantai sekejap di bandar Kuala Kangsar sambil pekena laksa dan cendolnya yang popular . Kata Kak Normah " Kami tengok ada sorang tu dia hirup kuah laksa sampai licin, tentu sedap , kami pakat beli bungkus bawa balik".




Akhirnya perjalanan kami yang sungguh menyeronokkan itu berakhir jam 6.30 petang apabila rombongan kami sampai balik ke Kuala Lumpur. Alhamdulillah....

Saya hanya nak kata " Selamat pengantin baru Hidayah , kami semua doakan agar istana yang dibina kekal bahagia hingga keakhir hayat"

2 comments:

  1. aku ingatkan lubuk kawah di tanah merah ni ropa-ropanya di kk pun ada noooo

    ReplyDelete
  2. Salam Din,

    Lubok kawah ni rata tempat ada, masa saya duk Pahang dulu On the Way nak keKuala Krau pun ada tempat nama Lubok Kawah jaguk.

    Sama popular tempat ni mcm Mak Lang siti Rokiah yang asal dia dari Kg Lubok Kawah.

    Tq.

    ReplyDelete