Thursday, April 16, 2009

Cobaan Dan Dugaan

15 April 2009 saya tersentak bila mendapat berita Min jatuh m/sikal masa menguruskan insuran untuk kanak-kanak Tabika Kemas Bukit Aman. Kata Asni Min hanya cedera ringan ditangan dan pinggang . Menurutnya lagi m/sikal yang ditunggang oleh Min telah terlanggar sedikit dengan sebuah kereta kancil.

Untuk memudahkan tuntutan insuran dan bagi mengelakan tuntutan yang bukan-bukan dari pemandu kereta kancil , saya mengesyorkan supaya Min membuat lapuran polis. Bagi saya apa guna kenderaan kita dilindungi insuran kalau dalam keadaan susah tidak dapat membantu. Saya call sahabat saya Tuan Zainal untuk membantu Min semasa membuat lapuran kemalangan. Tapi saya tidak tahu Min buat lapuran atau tidak, kerana masa tu dia berada dihospital untuk x-ray. Harap-harap dia tidak alami kecederaan dalaman.

Saya juga dapat makluman yang ASP Saw juga kemalangan jalan raya pada 14 April 2009 dan dimasukan ke HUKM. Khabar yang disampaikan oleh isterinya mengatakan Tuan Saw mengalami patah tangan kiri dan dirawat diwad 5 katil 7 HUKM.

Oleh kerana hari ini Tuan Ali yang menerima jemputan majlis perpisahan bekas menteri dalam negeri di Sunway , jam 5.00 pm Tuan Ali terus balik kerumah. Saya pun ambil kesempatan nak balik awal sikit, jam 6.00 pm saya keluar dari pejabat. Masa sampai di Pintu A saya berjumpa Alwi dan Syarif baru balik dari membeli makanan burung. Khabarnya mereka baru saya terlanggar sebuah kereta tapi tak jatuh cuma No. plate m/sikal saja yang patah. Mungkin kerana nak bersyukur atas rahmat allah mereka berdua ajak saya ke cafeteria Mes untuk makan-makan. Saya yang memang tengah lapar susah nak tolak pelawaan tersebut.

Syarif order kuhteow sup ayam tapi yang datang kuehteow sup daging terpaksa la bungkus kuehteow daging dan order semula kuehteoow ayam. Saya hanya makan nasi putih , sup sayur dan telur dadar manakala Alwi hanya tukar sup sayur kepada sup Tomyam.

Tepat jam 7.00 pm masa tengah makan saya terima call daripada Kak Ros yang dengan pilu dan sedih beritahu rumahnya kena pecah . Kak Ros dan suaminya berada di Balai Polis Kajang untuk buat lapuran . Kata Kak Ros bukan setakat barang kemas yang dicuri , kereta Myvi nya juga dikebas, mungkin pencuri telah terjumpa spare key dalam laci dirumahnya. Katanya lagi tiga rumah jirannya juga dimasuki pencuri. Sabar la kak Ros kami semua amat sedih dan simpati dengan Kak Ros. Doa kami agar pencuri-pencuri tu ditangkap dan Kak Ros dapat balik barang kemas dan kereta yang dicuri.

Kerana waktu dah magrib masa nak balik rumah, saya singgah solat di Masjid Bukit Aman. Dapat jumpa Hj Tahir tanya khabar persiapan pasukan petanque Bukit Aman untuk pertandinngan Piala KPN pada 20 - 22 April 2009. Kata Hj Tahir persiapan ok berjalan lancar cuma duit bantuan dari tabung TKSS belum dapat lagi. Saya kata " sabar dulu la aji kerana Dato belum lulus peruntukan, saya akan bincang dengan SI Ismail".

Mengejutkan lagi bila saya datang pejabat pada 16 April 2009 CC beritahu Tuan Ali maklum dia terlewat sikit kepejabat kerana anaknya kemalangan masa hendak kesekolah. Menurut ceritanya anak Tuan Ali yang menunggang m/sikal baru telah dilanggar oleh kereta. Tapi katanya kecederaannya tak teruk sangat. Saya tunggu cerita lanjut Tuan Ali mengenai kemalangan yang menimpa anaknya dalam blog "coolman".

Tuhan menduga kita. Ayah saya pernah berkata " Anak ku , Allah sentiasa menduga kita dengan bermacam-macam cobaan dan dugaan untuk mempertingkatkan keimanan kita. Cobaan dan Dugaan sebenarnya terdapat hikmah disebaliknya". Sama-samalah kita bersabar dan mencari hikmahnya kejadian yang berlaku. Allah hu Akbar! Allah hu Akbar! Allah hu Akbar! Ya dzal jala liwal ikram.

No comments:

Post a Comment