Monday, April 13, 2009

Panggilan Pulau

9 April 2009 saya kembali bertugas di pejabat selepas dua minggu berehat dihospital dan dirumah. Sebenarnya pada hari sabtu dan isnin lalu saya hadir juga dipejabat tapi kerana masih cuti sakit saya hanya buat kerja yang penting saja.

Alwi sipengantin baru pun dah memulakan tugasnya. Khabarnya Alwi berbulan madu disebuah pulau diSarawak. Bila saya tanya “ Seronok ka Alwi berbulan madu diSarawak?” Alwi dengan wajah berseri berkata “Tak pi mana pun, duduk pulau tuan, sampai rambut naik kembang “ . Saya kata “seronok la duduk pulau tak ada orang kacau”. Alwi senyum meleret-leret……tapi sedih ya , masa balik sorang-sorang aja naik kapal terbang terpaksa tinggalkan isteri di Pulau. Kejam betul la awak ni!

Kalau nak diikutkan nasihat orang tua-tua dulu macam tu la Alwi “ Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan “.

Untuk Alwi jangan la risau , ada sorang kawan kita tu si Salmi isterinya pun dah lama ditinggalkan kat kampong, tapi dia nampak ceria saja hari-hari. Mungkin kita terpaksa cemburu dengan Harida yang asyik berkepit dengan Lan sampai ke gelanggang petanque. Hari jumaat ni 10 April 2009 dia berkepit lagi dengan Lan kat Kota Bahru, Kelantan. Masa kat pejabat katanya sakit pinggang tapi boleh pula duduk berjam-jam dalam Van. Jangan bersalin kat Kota Bahru sudah, susah kami nak melawat.

Di pejabat kami juga terasa sedih dengan pertukaran Hanisah yang kini menjawat jawatan Pembantu Tadbir N17 di Jabatan Kebajikan Masyarakat Kuala Lumpur. Walau apa pun kami warga PDRM Cawangan Kem Komandan merakam ucapan tahniah kepada Anisah yang berjaya menapak selangkah kehadapan didalam kerjayanya. Kami juga merakamkan setinggi-tinggi terima kasih kepada khidmatnya sepanjang tempoh bersama dicawangan Kem Komandan.

Bagi saya yang pernah bekerja dengannya selama 12 tahun amat terasa kehilangan kerana beliau merupakan satu-satu staf yang boleh membaca tulisan saya yang macam tulisan doctor tu. Kami juga akan merindui masakan yang sedap-sedap yang selalu dimasak oleh Anis untuk sarapan dan makan tengahari kami.

Serangkap pantun lama untuk Anis.

Tuai padi antara masak
Jangan nanti layu-layuan
Intai kami antara nampak
Jangan nanti rindu-rinduan

Selamat maju jaya ditempat baru.

No comments:

Post a Comment