Sunday, April 26, 2009

Peking Duck

Saya sebenarnya tak kenal dan tak tahu siapa sebenarnya Beraghost kawan Sm Mail ni.
Saya suka Beraghost kerana dia dah buat kami pecah perut dengan cerita “ Peking Duck”.
Katanya ada seorang pelancung Malaysia yang ketika itu melancung ke Negeri China telah pergi kesebuah restoran di Peking. Pelancung ni berhasrat nak makan itik Peking . Bila berada didalam restoran si pelancung pun order la makanan. Lebih kurang macam ni lah perbualan antara pelancung dengan tukang masak restoran tersebut …

Pelancung bersuara “ Saya mau makan satu ekor “Peking Duck” . Lu angkat mari satu ekor baik punya duck “.

Si tukang masak pun berlari kedapur dan bawakan seekor “duck” yang dah siap dimasak dan diletak diatas meja depan pelancung.

Tukang masak dengan mulut manis berkata “ Ini baik punya “ Peking Duck “ encik boleh cuba"
Si Pelancung dengan menggunakan jari telunjuknya terus cucuk kebuntut duck tersebut dan menciumnya. Dengan marah si pelancung berkata kepada tukang masak “ Lu tipu ini duck bukan “Peking duck” , ini Bangkok mari punya. Saya mau “Peking duck”.

Tanpa berlengah tukang masak berlari kedapur dan kembali semula kemeja pelancung dengan membawa seekor lagi “duck” dan berkata “ Ini duck Peking mari punya“
Si pelancung melakukan perkara yang serupa iaitu mencucuk jarinya kebuntut duck tersebut dan menciumnya.

Sekali lagi pelancung itu marah kepada tukang masak dan meninggikan suara “ Haiya lu lagi mau tipu sama saya, ini bukan “Peking duck” , ini Hongkong mari punya. Saya mau original “Peking Duck” lu ada ka tarak?. “

Tukang masak masuk semula kedapur dan berlari keluar membawa seekor lagi “duck” dan diletak didepan pelancung.
Pelancung sekali lagi mencucuk jarinya kebuntut “duck” dan menciumnya.
Dengan muka yang manis dan gembira pelancung berkata “ Ha ! ini baru betul-betul punya “Peking duck”.

Si tukang masak yang bangang tu terus berkata “ Haiya encik lu banyak pandai la, apa macam lu tau ini original “Peking Duck”.

Pelancung dengan tersenyum berkata “ Haiya itu banyak senang loo..., Lu cucuk lu punya buntut Lu cium la”

Pesan saya : Jangan jadi mangsa kepada orang yang lagaknya macam pakar, kerana penipu dan pembelit ada dimana-mana …Silap hari bulan kita ditipunya hidup-hidup.

No comments:

Post a Comment