Saturday, April 4, 2009

Batu Uban

Perjalanan dari Naka ke Pulau Mutiara agak memakan masa kerana Hanafi terpaksa memperlahankan pergerakan bas di lebuhraya Alor Star ke Gurun, kerana menyedari sebiji tayar bas telah bocor. Nasib baik selepas keluar dari tol Gurun kami terjumpa kedai tayar. Lega apabila tayar yang bocor telah dapat diganti dengan tayar simpanan.

Lebih kurang jam 7.15 pm 21 Mac 09 kami sampai di Pengkalan Pasukan Gerakan Merin PDRM Batu Uban. Sementara menanti Man datang menjemput saya dan Syahir pergi meninjau rumah transit di tingkat dua perumahan anggota Merin. Rumahnya cantik dan menarik siap dengan katil dan tilam. Diruang tamu ada disediakan TV pulak tu ..

Waktu magrib baru Man dan anak-anaknya sampai , “jem” masa dalam perjalanan dari Ayer Itam katanya.. Kami terus beredar dari Pengkalan Merin ke rumah Man, jauh juga la rasanya nak sampai. Rumah yang didiami Man juga rumah untuk anggota Merin, dia tinggal di tingkat 11. Malam itu kami disajikan nasi gulai udang yang dimasak oleh Mona.

Masa rehat-rehat sebelum tidor Asri call saya minta tolong carikan umpan untuk memancing. Saya dan Man berpusing mencari kedai untuk membeli ikan atau udang tetapi tak jumpa, kedai sayur ada la jumpa. Kami terus pergi ke Pengkalan Merin jumpa Asri dan Mahadir.
Atas nasihat anggota Merin kami pergi ke kawasan Seagate untuk menjala anak udang atau ikan . Kerana tidak yakin akan mendapat udang atau ikan Asri dan Mahadir tak jadi menjala. Kata Asri “orang yang dah lama jala tu pun hanya dapat anak ikan dan udang kecik-kecik saja, apa kita nak dapat?”Akhirnya kami ke Tesco mendapatkan udang dan ikan yang tak perlu dijala.
Lepas hantar Asri dan Mahadir balik keJeti Merin saya dan Man terus balik ke Ayer Itam. Kerana terlampau mengantuk saya tertidor dalam kereta hingga sampai rumah Man.

Pukul 9.30 pagi 22 Mac 09 Sm Mail Call saya katanya pukul 10.00 pagi mereka nak keluar ronda-ronda Penang. Belum pun pukul 11.00 pagi Sm Mail call saya lagi katanya dah selesai ronda dan akan tunggu saya di IPK Penang kerana mereka nak beli belah dulu.. Umi yatie pun nak beli dan belah juga , jadi kami pun minta Man hantar kami ke IPK Penang. Sempat la juga saya dan Intan makan roti bakar bertelur bersama Man dan anak-anak dikedai Mamak tak jauh dari IPK Penang. Umi Yatie dan Syahir ke pasaraya membeli belah tak dapat la makan roti bakar bertelur.

Pukul 12.30 kami bertolak dari Penang ke Kuala Lumpur.

Tayar bocor kami tak heran
Roti bakar bertelur pun kami tak heran
Air hitam lagi kami tak heran
Yang kami heran batu beruban