Thursday, April 9, 2009

Hospital Pakar Al Islam


26 Mac 2009 Saya bercadang nak ke pejabat tetapi seluruh badan saya terasa amat letih dan tidak bermaya. Saya mengambil keputusan untuk mengambil cuti kecemasan sehari lagi.

Menjelang tengah hari sakit perut dan belakang saya membuatkan saya resah. Akhirnya saya mengambil keputusan mengajak Umi Yatie keklinik Aishah untuk mendapatkan rawatan bagi menahan sakit . Doktor yang merawat saya menasihatkan saya supaya mendapatkan rawatan dihospital. Saya meminta doctor berkenaan merujuk saya kehospital Pakar Al Islam Kg Baru untuk rawatan lanjut.

Syauqi yang kebetulan baru balik kerja menghantar saya dan Umi Yatie ke Kg Baru. Saya mendaftar untuk rawatan dan dirujuk kepada Pegawai Perubatan Dr Anita. Selepas mengambil sample darah untuk ujian dan membuat pemeriksaan fizikal saya disyaki mengalami gastric dan hepartitis.

Saya dirujuk kepada Dr Ishak untuk rawatan lanjut dan dinasihatkan untuk tinggal diWad bagi tujuan rawatan dan pemantauan. Saya yang memang dalam keadaan kesakitan hanya bersetuju dan dibawa ke Wad di Tingkat 2 . Saya diberi suntikan dan ubat untuk dimakan mengikut masa yang ditetapkan. Semasa lawatannya malam itu Dr Ishak beritahu esok beliau akan membuat ujian Ultra Sound dan Skop bagi mengesan punca sakit saya.

Umi Yatie keluar dari Wad meninggalkan saya lebih kurang jam 1.00 pagi.27 Mac 2009.

27 Mac 2009 jam 9.30 pagi saya menjalani pemeriksaan Ultra Sound yang dijalankan oleh Dr Sulaiman. Saya gembira kerana Dr Sulaiman kata dari pemeriksaannya keadaan paru-paru dan Liver saya kelihatan Ok. Alhamdulillah.

Pukul 11.00 pagi saya dibawa kedewan bedah untuk menjalani pemeriksaan skop yang dijalankan oleh Dr Ishak sendiri. Umi Yatie hadir sama untuk menyaksikan prosedur yang dilakukan. Saya tidak tahu apa-apa pun yang berlaku kerana sebelum prosedur dijalankan saya telah diberi ubat tidor secukupnya. Bila saya sedar saya sudah berada diatas katil dalam Wad. Dr Ishak ada bekalkan saya sekeping CD menunjukan prosedur yang dijalankan.

Sepanjang tujuh hari terperap di Wad Hospital saya tak lah jemu sangat kerana mendapat kunjungan dari Tuan Ali dan rakan-rakan pejabat. Kepada semua rakan-rakan dicawangan Kem Komandan dan Jabatan Pengurusan yang telah berkunjung melawat saya hanya dapat saya ucapkan terima kasih tak terhingga. Kunjungan anda semua amat saya hargai.

1 April 2009 saya keluar dari Hospital dan diberi cuti sakit sehingga 8 April 2009. Saya dikehendaki membuat ujian darah sekali lagi pada 7 April 2009. Caj rawatan yang dikenakan kepada saya ialah sebanyak RM 5000.80. Saya hanya membayar sebanyak RM 50.80 daripada Caj tersebut kerana bayaran selebihnya ditanggung oleh pihak insuran saya.

No comments:

Post a Comment