Saturday, June 12, 2010

Hangus Jadi Abu

12 Jun 2010 Saya begitu tertarik dengan Sumpah Melayu oleh Onn Jaafar yang dipetik oleh saudara Rocky bru dari blog SatD.

KAMI, umat Melayu beragama Islam pada hari ini berjanji tidak akan berhasad dengki, khianat dan iri hati, bertelagah dan berbalah sama sendiri.

KAMI berjanji akan bersatu padu dan patuh menegakkan agama Islam.

KAMI juga berjanji akan bekerja kuat untuk menyara diri dan keluarga kami.

KAMI sedia bersaing sesama umat Melayu dan kaum-kaum lain dengan jujur dan terhormat.

KAMI umat Melayu bersumpah setia untuk:

Mempertahankan kepentingan dan hak Melayu;

Mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu;

Memperjuangkan ikhtisad dan pelajaran bangsa Melayu; dan

Mempertahankan maruah Negara supaya aman sejahtera.

Saya teringat kata-kata yang pernah diucapkan oleh Mantan PM Tun Dr Mahathir yang berkata " Melayu mudah lupa".

Dalam hati saya berkata " Betul Melayu mudah lupa tapi tak apa , Hang Tuah kata,'Tak kan Melayu hilang didunia' ".

Saya terkejut bila anak kecil saya yang berdiri disebelah saya tiba-tiba berkata " Abah kalau orang mudah lupa solat , masuk neraka hangus kena bakar kan , kalau hangus dia jadi abu kan ?".

Saya bingkas bangun untuk menunaikan solat asar. Nasib baik ada anak untuk mengingatkan saya yang mudah lupa ni. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment