Tuesday, June 15, 2010

Untung Tak Mau Rugi

15 Jun 2010 Fikiran dah buntu tak tau apa nak buat, kerja pejabat menimbun. Nak lari pergi cuti bos pulak tak ada. Tension betul nih....

Nak hilang tension dan serabut kat kepala saya nak ketawa sorang-sorang dengan gimik politik gila orang melayu. Nak tau sama-sama kita dengar apa kata tokoh-tokoh pemimpin parti Islam kat Malaysia tentang perubahan Visi dan Misi parti mereka.

Apa kata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang

(1) Kerjasama politik yang diamalkan dalam Pakatan Rakyat - bersama PKR dan DAP - sekarang ini dibuat berdasarkan al-Quran dan diizinkan syarak.

(2)Kerjasama dengan Umno yang diibaratkan sebagai menggadaikan prinsip dan akhlak, tidak boleh dijadikan contoh dalam Islam.

(3)Berdasarkan al-Quran dan muzakarah ulama yang dirakamkan dalam kitab-kitab, umat Islam dibenarkan melibatkan masyarakat bukan Islam dalam urusan politik.

(4)Amalan politik dalam Islam berbeza dengan sembahyang. Dalam mengerjakan sembahyang berjemaah, yang jadi imam mesti Islam, makmumnya pun Islam.

(5)Dalam politik, pemimpinya Islam, tetapi petugasnya boleh diambil daripada kalangan Islam dan bukan Islam.

(6) Pas tolak UMNO kerana Umno mengamalkan pendekatan perkauman sempit.

(7) Gagasan dengan BN tak boleh selesai masalah kerana BN masih tebal dengan perkauman dan dipimpin oleh pemimpin2 yang rasuah.


Ini pula apa yang dikata oleh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat

(1)Bagi menjayakan perjuangan Islam, umat Islam masih perlu bergantung kepada masyarakat bukan Islam .

(2) Nabi Muhammad juga melakukannya pada zaman awal penyebaran agama Islam, termasuk mendapatkan perlindungan daripada bapa saudaranya Abu Talib yang tidak memeluk agama Islam.

(3)Tahaluf atau kerjasama politik PAS dengan DAP dalam Pakatan Rakyat mengambil iktibar daripada sunah Rasulullah .

(4)Nabi dulu berjuang sampai kena potong perkataan 'rasulullah' dalam perjanjian Hudaibiah antara Nabi Muhammmad dan kafir quraish . Nabi sanggup buat begitu asal Islam boleh bertahan.

Bapa saya pernah berkata " Dalam politik semua ada justifikasi, betul atau salah fikir la sendiri".

Saya hanya nak kata " Politik semua boleh , asalkan menguntungkan diri sendiri"

2 comments:

  1. wah.. mereka ini confius mungkin ..hurm...

    ReplyDelete
  2. ambik jalan agama Islam Mie..sure hang selamat dan tak penin kepala..hang jugak tidak akan konfius dgn politik agama dan politik bangsa..insyaAllah..

    ReplyDelete