Saturday, June 13, 2009

Baja

Balik kampong sekali sekala saja tapi macam-macam perkara nak buat. Rasa macam tak cukup masa, cakap dengan Bos dan kawan-kawan pejabat " Saya balik kg sehari dua saja lepas tu balik semula K.L, kalau ada apa-apa saya ada kat rumah". Bila dah jumpa adik beradik yang sama-sama balik kerana nak hadir bicara kuasa pada 9 Jun 2009 lain pula jadinya. Maklum lah kami semua ni dah migrasi ketempat lain tinggal mak saja kat kampung ditemani oleh anak kakak saya abang Faizal yang kebetulan bekerja kat IPDP Kangar. Berulang alik la dia setiap hari ke tempat kerjanya.
Kebetulan dah balik kampong Mahadir ajak saya dan Man pergi ke Pokok Sena tengok kebun getah yang kami beli dua tahun lepas . Katanya " Baja getah yang kita dapat dari Risda ada 20 kampit lagi yang belum tabur, jom la kita pi tabur sendiri".

Masa sampai kat kebun saya kata pada Mahadir " Aku ingat aku tak mampu la nak tabur, awat hang tak ajak sekali budak-budak kat rumah saad tu, kita upah saja depa tabur". Saya hanya sekadar usung guni-guni baja dari dalam kereta ke kebun, lepas tu berehat tengok Man dan Mahadir tabur baja tu.

Seronok tengok pokok-pokok getah dah besar , kata Man " Tiga tahun lagi boleh menoreh la". Saya kata " Betui ka ni , aku tenguk pokok tu kecik lagi, nak buat pelan toreh pun tak boleh lagi". Mahadir cepat-cepat menyampuk " Lepas kena baja ni, pokok-pokok ni menyembung la". Dalam fikiran saya mungkin juga la kerana saya tengok pokok-pokok getah ni tengah lebat berpucuk.
















9 Jun 2009 kami sekeluarga kecuali Man yang terpaksa bergegas balik ke Penang untuk hadir periksa PTK, berkumpul di Pejabat Daerah Kubang Pasu untuk bicara kuasa pusaka
peninggalan aruah bapa saya.

No comments:

Post a Comment